Groeigericht evalueren: van “ja maar…” naar “en toch!”
Tips en tricks voor groeigericht evalueren van (transversale) competenties

Nieuw dit schooljaar

Doelstellingen
  • leerkrachten bewust maken van het belang van een groeigerichte mindset;
  • leerkrachten bewust laten omgaan met eigenaarschap van leerlingen;
  • leerkrachten ervaring laten uitwisselen rond evaluatie.
Inhoud
Evalueren is en blijft één van de moeilijkste taken voor een leerkracht. Er zijn heel wat onderzoeken en theoretische kaders beschikbaar waarin uitgelegd wordt wat een goede evaluatie zou moeten zijn. Maar hoe pas je dit nu toe in de praktijk?
Tijdens deze workshop “groeigericht evalueren” worden enkele kaders kort aangehaald, maar word je vooral aangezet om na te denken over jouw eigen klas- en evaluatiepraktijk, waarbij ook de link gelegd wordt met de doelen met een transversaal karakter. 
Samen met je peers – andere leerkrachten – denk je na over wat een goede evaluatie kan zijn en hoe je dit concreet kan realiseren in jouw klas. Je wordt gestimuleerd om zelf aan de slag te gaan met de input die je verzamelt tijdens deze workshop. We benoemen ook de uitdagingen en bekijken hoe we hiermee kunnen omgaan.
We staan stil bij de groeigerichte mindset en bekijken samen het belang van eigenaarschap van leerlingen. En dat alles van op een “gulden middenweg”, met de focus op het haalbare.
Methodiek
  • Activerende werkvormen, ervaringsuitwisseling, doceermoment;
  • Na de workshop toegang tot online kenniscentrum met info.

Edities

Code Sessies Status
I23-079-A
dinsdag 15 november 2022
14.00u tot 17.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
inschrijven

Inschrijven

inschrijven

 

Praktische info

Docent

    Ilse Viaene
  • Vlajo .org

Aantal edities

1

Prijs

€ 65,00

Type nascholing

Individu

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Secundair Onderwijs
  •    Gewoon Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

I23-079