Als we er even bij stilstaan, is lezen een vreemde bezigheid. Neem nu deze tekens: མགྲོན་ཁང - voor een Tibetaan geeft dit duidelijk een hotel aan, voor ons is het onleesbaar. Maar zelfs al is de tekst ‘leesbaar’, dan is hij nog niet altijd nuttig. Zo zal ieder van ons smetnuti* zonder veel moeite kunnen verklanken, we worden er echter niet wijzer van. Lezen is het ontcijferen van betekenisvolle tekens met de bedoeling om de oorspronkelijke boodschap te achterhalen. In die zin dient het technisch lezen het hogere doel … begrijpen wat je leest. Kinderen hebben vaak al een hele klus aan het verklanken van letters. Het begrijpend lezen is dan al helemaal geen evidentie.
Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat begrijpend lezen een mix is van enerzijds talige vaardigheden en anderzijds strategieën. We bespreken deze verschillende standpunten maar steeds vanuit hun consequentie voor het kind dat we willen helpen. Als een onderzoek bijvoorbeeld stelt dat het onderscheiden van hoofdgedachte en bijgedachte belangrijk is … hoe brengen wij een kind dan zo ver om dit ook te kunnen. Hiervoor koppel ik elementen uit bestaande programma’s voor begrijpend lezen aan elementen uit de taalbegeleiding en aan ervaringen uit de praktijk.
Deze studiedag richt zich op begeleiders van kinderen met moeilijkheden. Daar zij in de eerste jaren vaak sterk moeten inzetten op het technische aspect van het lezen, focus ik me in deze studiedag op kinderen vanaf de vierde klas.
*Smetnuti = Servokroatisch voor begrijpen
Dit is een online vorming. De deelnamelink wordt vooraf verstuurd naar het mailadres waarmee je de inschrijving voltooid hebt.
Code | Sessies | Status | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
I25-080-A |
|
inschrijven |
1
€ 135,00
Individu
Classic
50
I25-080