Leerlingen die opgroeien in armoede, leerlingen met verschillende huidskleuren, culturen of religies, leerlingen met een leerstoornis, ADHD, NLD of een fysieke beperking, hoogbegaafde of transgender leerlingen… Ze zitten op één school, soms zelfs in één klas.
Die diversiteit is evident. Ermee omgaan is dat niet.
Twee luiken kunnen in deze vorming aan bod komen. In samenspraak met de school wordt beslist in welke mate elk luik aan bod komt. Ook ingaan op slechts één luik is een optie.
In luik 1 hebben we het over het dagelijkse omgaan met de diversiteit binnen een klas. Hoe kom je maximaal tegemoet aan de heel verschillende mogelijkheden en noden van al je leerlingen, zonder daar zelf aan onderdoor te gaan?
In luik 2 hebben we het over lesgeven over diversiteit, met het oog op het voorbereiden van onze leerlingen op een leven in een superdiverse samenleving. Wat doe je beter wel en niet? Is een projectdag of een thema over diversiteit wel een goed idee?
Offline of online, in deze vorming wisselen de werkvormen elkaar snel af. Geen droge uiteenzetting, wel een belevenis op zich.
Zowel mogelijk als invulling van een teamvergadering, een halve als een hele studiedag. Meerdere sessies mogelijk. Er wordt gewerkt op maat van de school.
Deze vorming kan, indien gewenst, ook online georganiseerd worden. In dit geval valt uiteraard de verplaatsingskost weg, maar rekenen we wel een kleine kost van 15 euro aan voor online logistiek.
Team
Classic
25
T25-104