Afgelopen
Een STEM-project met focus op biochemie en circulair denken, ontwikkeld met steun van InnoVET en met medewerking van onder meer VIVES Hogeschool, iSTEM en de pedagogische begeleiding.
De inzet van het project is om leerlingen aan te zetten meer circulair te denken. Hiervoor wordt gewerkt rond de bereiding van appel-druivenwijn. Via geïntegreerd toepassen van leerstof uit verschillende vakken gaan leerlingen projectmatig, zelfstandig en onder begeleiding aan de slag.
Er worden vijf werkpakketten aangeboden, telkens met handleiding voor de leerkracht:
Elk werkpakket is modulair opgebouwd. De modules zijn los van elkaar bruikbaar, maar ook als volledig STEM-project. Steeds wordt de nodige theoretische achtergrond, heel wat praktische opdrachten om experimenteel diverse leerinhouden te onderzoeken, visueel ondersteunend materiaal, ... voorzien. We leggen eveneens de klemtoon op duurzaamheid, circulariteit en gebruik van nieuwe materiaalsoorten (appelleer).
Vanuit een praktijkexperiment vertrekken we richting de theorie en opbouw van de ELISA-techniek, een techniek die de diagnostische wereld veranderde.
Concreet gaan we na een korte toelichting zelf aan de slag om een ELISA-assay uit te voeren. Hierbij zullen we de praktische stappen overlopen en tijdens de sessie tips & tricks geven. Gezien deze techniek ook een aantal wachtstappen heeft, gaan we in tussentijd aan de slag om ook de theorie van ELISA te doorgronden. Hierbij zullen we vertrekken vanuit de basis van ELISA, de antilichamen, en bespreken we de verschillende mogelijkheden. Daarna bekijken we hoe deze techniek gebruikt kan worden om kwantitatief stalen te analyseren via een standaardcurve. Indien nog tijd over, kunnen we ook dieper in gaan op nieuwe ontwikkelingen in het veld en alternatieve ELISA-technieken. Tussendoor illustreren we met praktijkvoorbeelden zoals de snelle antigen test om SARS-CoV-2 op te sporen (RAT-test).
Labocomplex Sint-Rembert
Bruggestraat 23
8820 Torhout, België
€ 59,00
Dag van
Classic
200
D23-025