Dyslexie en dyscalculie en de implementatie in het zorgbeleid

Nieuw dit schooljaar

Doelstellingen

Leerkrachten kunnen signalen van leerstoornissen herkennen. Ze hebben zicht op de impact die deze kunnen hebben op het leerproces. Ze hebben oog voor participatieproblemen en kunnen maatregelen voorstellen en gebruiken om deze leerlingen vooruit te helpen. Leerkrachten hebben zicht op hoe rekening te houden met leerstoornissen tijdens evaluatiemomenten.

Inhoud

Wat zijn leerstoornissen en hoe verloopt de diagnostiek? Hoe kunnen deze worden aangepakt? Hoe kan een school redelijke aanpassingen invoeren binnen het zorgcontinuüm? 
We staan stil bij het begrippenkader: signalen, definitie, criteria, oorzaak/gevolg, aanpak.

We staan stil bij het schoolbeleid en de implementatie van de maatregelen op klas- en schoolniveau. We bekijken daarbij redelijke aanpassingen en plaatsen deze binnen het zorgcontinuüm. 

We hebben ook aandacht voor de socio-emotionele gevolgen en begeleiding. De impact van leerstoornissen voor het kind en zijn ouders komen aan bod.

Methodiek
  • filmfragmenten
  • stellingenspel
  • doceren
  • onderwijsleergesprek
Beginsituatie

Heb je al ervaring met kinderen met leerstoornissen? Of helemaal nog niet? Het maakt niet uit, we starten met een opfrissing! 

Inschrijven

 

Praktische info

Prijs per sessie

  • € 675,00 voor 1 sessie
  • € 1.350,00 voor 2 sessies

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  •       Lager Onderwijs
  • Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T26-196