Nieuw dit schooljaar
Zicht krijgen op de ontwikkelingslijn van patroonvaardigheden bij 3- tot 7-jarigen, om zo de aangereikte praktijktips in de eigen klas vlot te kunnen toepassen.
Patroonvaardigheden zijn een belangrijke component van de vroege wiskundige ontwikkeling. Een goed inzicht in patronen en hun onderliggende structuur vormt bovendien de basis voor wiskundige concepten zoals vermenigvuldigingen, verhoudingen en functies. Maar hoe zorg je ervoor dat een kind inzicht krijgt in de onderliggende structuur van een patroon?
Tijdens deze navorming lichten we kort het onderzoek naar patroonvaardigheden toe, waarbij we sterk focussen op de ontwikkeling en stimulering van patroonvaardigheden. Als houvast gebruiken we hiervoor de ontwikkelingslijn van patroonvaardigheden bij 3- tot 7-jarigen. Deze ontwikkelingslijn schetst de verschillende fases die kinderen doorlopen, en welke activiteiten hierbij aansluiten. Deelnemers krijgen de kans om tussendoor over hun eigen onderwijspraktijk te reflecteren in kleine groepen. We reiken verschillende praktische tips aan om activiteiten vorm te geven, die de deelnemers daarna kunnen gebruiken om een nieuwe activiteit uit te werken in kleine groepen.
Meer info over de nascholer:
Nore Wijns is postdoc aan KU Leuven, Centrum voor Instructiepsychologie en Technologie. Zij doet onderzoek naar de ontwikkeling en stimulering van patroonvaardigheden bij vier-tot zesjarigen. Zij heeft reeds verschillende interventiestudies opgesteld waarbij de patroonvaardigheden van kleuters (4-6 jarigen) door middel van prentenboeken en activiteiten gestimuleerd werden.
/
Team
Classic
25
T23-293