Dag van zorgverbreding

Afgelopen

Inhoud
Timing:
09.00 u:    onthaal met koffie + leermiddelenbeurs (gebouw A - Kulak Kortrijk)
09.30 u:    welkomstwoordje + keynote dhr. Luk Dewulf (deel 1)
11.00 u:    pauze met koffie + leermiddelenbeurs
11.30 u:    keynote dhr. Luk Dewulf (deel 2)
12.30 u:    broodjeslunch + leermiddelenbeurs
13.30 u:    workshops
15.30 u:    einde

Wens je enkel in te schrijven voor de keynote? Dit kan via deze link.

Plenumreferaten

Inhoud

De volgende topics komen aan bod tijdens de lezing:

  1. Hoe kunnen zorgcoördinatoren de leraren coachen om hun talenten te versterken?
  2. Voorkomen van burn-out bij zorgcoördinatoren en bij leraren

Beurten
  • A: 09:30 tot 12:30
Docenten
  • Luk Dewulf

Werkwinkels

Doelgroep
  • Zorgcoördinatoren
  • Leraren
  • Directies, middenkader en beleidsondersteuners
  • Alle geïnteresseerden
Doelstelling
  • De deelnemers kennen de neurowetenschappelijke basis van veerkracht.
  • De deelnemers beschikken over effectieve tools voor zelfzorg.
Inhoud

Het welbevinden van onderwijsprofessionals staat onder druk. De administratieve beslommeringen of de diversiteit in de klassen zijn maar enkele voorbeelden van wat er allemaal op hen afkomt. 

Maar wat kan je doen om veerkrachtig te blijven in deze turbulente tijden, om m.a.w. niet overweldigd te worden door te veel stress? 

Een quick fix bestaat er niet, maar zelfzorg helpt je wel om effectieve gewoonten te ontwikkelen om beter met stress te leren omgaan. In deze workshop bekijken we hoe je dat precies aanpakt. De Polyvagaal theorie is daarbij onze leidraad. Ze doet ons beter begrijpen hoe stress precies werkt en reikt concrete handvatten aan om je veerkracht (of die van collega’s) te versterken. Deelnemers gaan huiswaarts met een concreet zelfzorg-plan en alle nodige info om meteen aan de slag te gaan. 

Methodiek

De workshop combineert interactieve oefeningen met een wetenschappelijke basis en voorziet ruimte voor uitwisseling tussen de deelnemers.

Beginsituatie

/

Beurten
  • B: 13:30 tot 15:30
Docenten
  • Inés Verplancke
Doelstelling

Meer inzichten en vaardigheden verwerven in gesprekken met ouders

Inhoud

Ondanks het feit dat ouders en leerkrachten het allerbeste wensen voor de kinderen/jongeren en beide partijen profijt halen uit een constructief gesprek, raakt men soms niet verder dan de goede bedoelingen. Soms heeft dat te maken met praktische beslommeringen. Vaker heeft het te maken met knelpunten in de communicatie zelf: de gesprekspartners herkennen mekaars boodschap niet, houden er verschillende interpretaties op na of men raakt niet akkoord over de voorgestelde aanpak.
Zo vinden ouders het belangrijk dat leerkrachten proberen om hen echt te begrijpen en daarbij oog hebben voor de soms zeer specifieke omstandigheden in het gezin. De leerkrachten willen anderzijds hun zorg zo oprecht mogelijk meedelen en hopen op een loyale ondersteuning door de ouders. Het volgende komt aan bod: adviesgesprekken, helpende gesprekken, slecht nieuws gesprekken, assertieve of confronterende gesprekken. 


De deelnemers brengen het volgende mee: schrijfgerief.
Methodiek

Interactieve workshop 

Beginsituatie

/

Beurten
  • B: 13:30 tot 15:30
Docenten
  • Maurits Wysmans
Doelgroep
  • Zorgcoördinatoren
  • Leraren basisonderwijs: kleuter en lager
  • Ondersteunend personeel
Doelstelling
  • Een hulpvraag van een leervraag onderscheiden; de doelmatigheidsbeleving van een leerkracht inschatten;
  • Inzichten verkrijgen om leerkrachten activerend te ondersteunen.
Inhoud

Deze workshop richt zich op het activerend ondersteunen van leerkrachten in het leren omgaan met diversiteit. We gaan in op de veranderende positie van het zorgteam op school. Het GOL(L)D-concept ‘Gericht ondersteunen van Leerkrachten in het Leren omgaan met Diversiteit’ vormt de rode draad. Je komt te weten wat het verschil is tussen een compenserende en activerende ondersteuning vanuit een duidelijke visie op zorg, waarin het belangrijk is dat de leerkracht de klasregie in handen houdt en gelooft in eigen competenties.

De deelnemers brengen het volgende mee:
Korte situatieschets van een ondersteuning van een leerkracht die moeilijk loopt (casus) – schets kort wat maakt dat de ondersteuning moeilijk loopt, in functie van welke leerling(en) dit is en binnen welke context dit plaatsvindt. 

Methodiek
  • Inhoudelijke/theoretische input 
  • Voorbeelden uit de praktijk/filmmateriaal
  • Toepassing op eigen casus
Beginsituatie

Deelnemers hebben interesse in het coachen/ondersteunen van leerkrachten in functie van diverse noden bij leerlingen. 

Beurten
  • B: 13:30 tot 15:30
Docenten
  • Nick Ferbuyt
Doelgroep
  • Zorgcoördinatoren
  • Leraren: kleuter en lager onderwijs
  • Alle geïnteresseerden
Doelstelling
  • Leraren, zoco’s,  … inzichten geven rond hechting, verlies, verwerking van verdriet, rouwen;
  • Tips en werkvormen aanreiken om verdriet bij leerlingen te zien, om echt naar hun verdriet te luisteren en dit verdriet samen te helpen dragen. 
Inhoud

Als leerkracht weet je vaak niet hoe je met verdriet bij leerlingen, collega’s,… moet omgaan. Je weet niet hoe het gesprek te beginnen, wat te zeggen en je bent vooral bang de verkeerde dingen te zeggen.

Verlies en verdriet horen bij elk leven, maar onze cultuur heeft vooral de neiging om verdriet dood te zwijgen.


Vanuit mijn eigen ervaring (verlies van onze 15-jarige zoon in een verkeersongeval) wil ik proberen om mensen (leerkrachten, zorgcoördinatoren en leerlingen) te laten inzien hoe belangrijk het is om met de “juiste kennis” om te gaan met verlies. Omdat het bespreekbaar maken en uiten van verdriet (via werkvormen) zo belangrijk is.


Ik wil tijdens de vorming enkele theoretische kaders, aandachtspunten, tips, werkvormen,.. meegeven die voor een school belangrijk zijn om leerlingen op een betere manier te begeleiden (en niet enkel tijdens de eerste dagen).

Methodiek
Na de sessie beschik je over een theoretische achtergrond  en praktische handvatten om leerlingen, collega’s,… beter te begrijpen en te ondersteunen tijdens en na een groot verdriet.
Beurten
Docenten
    Doelstelling
    In deze workshop leren zorgcoördinatoren en leraren effectief tijd beheren en persoonlijke organisatie verbeteren, waardoor ze hun werklast kunnen verlichten en tegelijkertijd een evenwichtiger werk-privéleven kunnen bereiken.
    Inhoud

    De workshop begint met het identificeren van prioriteiten en het stellen van duidelijke doelen. We verkennen vervolgens strategieën voor het efficiënt indelen van tijd, zoals het gebruik van tijdsblokken en de Eisenhower-matrix. Deelnemers leren ook hoe ze effectief taken kunnen beheren, inclusief het delegeren van taken en het vermijden van uitstelgedrag. We zullen ook de rol van een georganiseerde werkplek en zelfzorg bespreken. Specifieke aandacht wordt besteed aan het omgaan met onderwijsgerelateerde taken, zoals lesvoorbereiding en administratie.

    Methodiek
    De workshop maakt gebruik van interactieve oefeningen, casestudy's en groepsdiscussies om de deelnemers te betrekken en hen in staat te stellen de geleerde concepten direct toe te passen. Er worden praktische tools en technieken aangereikt die leraren onmiddellijk kunnen implementeren in hun professionele praktijk.
    Beginsituatie
    /
    Beurten
    Docenten

      Inschrijven

      niet mogelijk

       

      Praktische info

      Datum

      • woensdag 24 april 2024
      van 09:30u tot 15:30u

      Locatie

      KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
      Etienne Sabbelaan 53
      8500 Kortrijk, België

      Prijs

      € 119,00

      incl. broodjeslunch

      Type nascholing

      Dag van

      Leerformat

      Classic

      Onderwijsniveau

      • Basisonderwijs
      •       Kleuteronderwijs
      •       Lager Onderwijs

      Doelgroep

      • Leraren en docenten
      • Zorgcoördinatoren

       

      Maximum aantal deelnemers

      300

      Code

      D24-003