Ik krijg het moeilijk uit mijn hoofd
Trauma-sensitief werken binnen het onderwijs

Doelstellingen

Na deze workshop:

  • Ben je je bewust van de impact van trauma en rouw op kinderen en jongeren;
  • Herken je symptomen van trauma- en rouwverwerking bij leerlingen;
  • Heb je tools en handvaten om leerlingen veerkrachtiger te maken in het omgaan met trauma en rouw.
Inhoud
  • De papa van Ruben komt om door zelfdoding.
  • De oma van Kyara stierf aan corona.
  • Febe vertelt dat papa, mama soms slaat. 
  • Bij Jendy thuis werd ingebroken.
Meer leerlingen dan we denken krijgen te maken met een traumatische gebeurtenis of een plots overlijden.  Als leerkracht is het niet altijd even makkelijk om hiermee om te gaan. Wat zeg je best tegen een leerling?  Wanneer is een reactie normaal? Wanneer is er meer hulp nodig?  Wat is jouw taak als leerkracht en hoe ga je zelf om met de verhalen van de leerlingen in je klas? 
In deze sessie gaan we in op de impact van trauma en rouw op kinderen en jongeren.
We kijken naar wat leerlingen nodig hebben na het meemaken van een dergelijke gebeurtenis en staan stil bij wat de rol van de school en de leerkracht hierbij is. We gaan dieper in op hoe jij, als leerkracht of directie, met je eigen vragen en emoties kan omgaan. En hoe de zorg voor je leerlingen, je klas of je school in evenwicht kan blijven met de zorg voor jezelf.
Methodiek

Na deze sessie kan je veiliger en gerichter omgaan met leerlingen die een traumatische gebeurtenis of plotseling overlijden hebben meegemaakt. Aan de hand van concrete casussen, groepsdiscussie en eigen inbreng wordt de theorie omgezet in de praktijk.


Deze vorming kan, indien gewenst, ook online georganiseerd worden. In dit geval valt uiteraard de verplaatsingskost weg, maar rekenen we wel een kleine kost van 15 euro aan voor online logistiek.

Inschrijven

 

Praktische info

Prijs per sessie

  • € 550,00 voor 1 sessie
  • € 1.100,00 voor 2 sessies

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  • Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T22-095