Gamification in het onderwijs
Educatieve digitale games doordacht inzetten om leerdoelen te bereiken. Creëer je eigen game-leeractiviteit

Doelstellingen

De deelnemers kunnen na de vorming een eigen game-leeractiviteit ontwikkelen. De deelnemers kunnen zelf een eigen game voor het onderwijs maken, aangepast aan de eigen praktijknoden en -wensen.

Inhoud

Maak spelenderwijs kennis met gamification in het onderwijs. Maar een game-leeractiviteit is geen les. In deze vorming wordt het begrip gamification toegelicht met de verschillende leerprincipes en uitgangspunten. Nadien wordt er zelf een eigen game-leeractiviteit aangemaakt om te gebruiken in de eigen klaspraktijk.

Methodiek
  • Verkenning + demonstratie + hands-on
  • Het eerste deel van de vorming bestaat uit een inhoudelijke verkenning van het begrip gamification met alle aspecten van gamification (vergelijkbaar met een hoorcollege). Er wordt een antwoord gezocht op de vraag “Aan wat moet een game-leeractiviteit voldoen om leerdoelen te bereiken?”
  • In het tweede – meest uitgebreide – deel worden diverse tools aangereikt om een eigen game-leeractiviteit te ontwikkelen, aangepast aan de eigen praktijknoden en -wensen. De tools zijn o.a. TinyTap, LessonUp, Bookwidgets, Metaverse en dergelijke meer.


Deze vorming kan, indien gewenst, ook online georganiseerd worden. In dit geval valt uiteraard de verplaatsingskost weg, maar rekenen we wel een kleine kost van €15 aan voor online logistiek.



Beginsituatie

Deelnemers brengen mee:

  • Eigen tablet: met mogelijkheid om apps te installeren (met voorkeur: iPad, Apple);
  • Hoofdtelefoon die aangesloten kan worden op de tablet;
  • Eigen cursusmateriaal. Op deze manier kan men doelgericht materiaal aanmaken. Dit materiaal kan men dan nadien meteen gebruiken in de eigen klaspraktijk.

Inschrijven

 

Praktische info

Prijs per sessie

  • € 550,00 voor 1 sessie

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  •       Lager Onderwijs
  • Secundair Onderwijs
  •       Eerste graad

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T22-005