Feedback die leerlingen doet leren (online)

Nieuw dit schooljaar

Afgelopen

Doelstellingen

“Ik besteed veel tijd aan het geven van feedback, maar er gebeurt zo weinig mee.” Herkenbaar? In deze vorming ontdek je hoe feedback wel effectief wordt. 

Inhoud

“Feedback is the breakfast of champions”. Mooie wijsheid. In de praktijk laten leerlingen het ontbijt dat leraren hen voorschotelen helaas vaak staan. Vooral leerlingen die de feedback het hardst nodig hebben, gaan er het minst mee aan de slag. Goedbedoelde en goed geformuleerde feedback waar vervolgens niets mee gebeurt wordt dan tijdverlies. Maar hoe doe je het dan wel?

Deze vorming gaat niet over “Hoe formuleer ik goede feedback?” Deze vorming gaat wel over een visie op feedback(cultuur), over didactische keuzes en over wat impact heeft op het leren van de leerlingen. Een vorming vanuit recente wetenschappelijke inzichten, vol onmiddellijk bruikbare werkvormen en voorbeelden, toegepast op jouw praktijkervaringen. En dan moet het beste nieuws nog komen: bij goede feedback werkt de leerling harder dan de leraar.

Dag 1

Op dag 1 helpen we vier hardnekkige misvattingen voorgoed de wereld uit en bespreken we een kader voor effectieve feedback.

  • Misvatting 1: Hoe meer feedback hoe beter
  • Misvatting 2: Studenten begrijpen doelen en criteria 
  • Misvatting 3: De docent geeft feedback 
  • Misvatting 4: Feedback geven stopt na het geven ervan

Bij elk onderdeel horen concrete keuzes en praktische werkvormen. Je gaat op zoek naar (kleine) stappen om je eigen les- en feedbackpraktijk te verbeteren, graag met minder verbeterlast.

Dag 2

Deel 1: Praktijkervaringen en -verhalen

Na dag 1 experimenteerde je in eigen (les)praktijk met enkele werkvormen of inzichten. Hoe ging het? Werkt wat we besproken hebben ook echt?

We staan uitgebreid stil bij je praktijkervaringen. De beste garantie dat de aanpak en inzichten je ook echt vooruit helpen.  

Deel 2: Op weg met specifieke thema’s 

  • Hoe zorg je voor meer zelfsturing bij je leerlingen in je feedbackpraktijk? 
  • Hoe haal je meer uit onderwijsleer- en feedbackgesprekken
  • Hoe geef je feedback bij taken met veel subjectiviteit, zoals gedrag, kunst, stage, praktijkvakken?
Methodiek
  • Uiteenzetting met een kader voor effectieve feedback, met veel werkvormen en voorbeelden.
  • Veel kansen tot uitwisselen en vertalen van de inzichten naar de eigen praktijk.

Beginsituatie

Voorbereiding dag 2:

  • Denk vooraf al eens na waarover je het met je collega’s wil hebben. Wat wil je tonen/vertellen als goed voorbeeld? Op welke ervaringen of materialen wil je feedback krijgen?
  • Breng bijhorende materialen mee. Ik denk hierbij bv. aan evaluatie/feedback-instrumenten, rubrics, werken van je leerlingen met jouw feedback erbij of wie weet zelfs een korte lesopname van een werkvorm die je toepast. Alles wat helpt om het gesprek te verdiepen.

Edities

Code Sessies Status
I21-100-A Volzet
maandag 8 februari 2021
9.30u tot 12.00u
Webinar
Online websessie 0
Online websessie, België
maandag 8 februari 2021
13.00u tot 16.00u
Webinar
Online websessie 0
Online websessie, België
donderdag 18 maart 2021
9.30u tot 12.00u
Webinar
Online websessie 0
Online websessie, België
donderdag 18 maart 2021
13.00u tot 16.00u
Webinar
Online websessie 0
Online websessie, België
niet mogelijk

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Docent

    Stijn Vanhoof

Aantal edities

1

Prijs

€ 265,00

boek 'Feedback in de klas. Verborgen leerkansen' inbegrepen

Type nascholing

Individu

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Secundair Onderwijs
  • Hoger Onderwijs
  • Volwassenenonderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

20

Code

I21-100