Nieuw dit schooljaar
Afgelopen
Tijdens de 6 sessies, verspreid over een schooljaar gaan we aan de slag met de Growht Mindset theorie. Aan de hand van theorie en praktijk maak je van jouw klas een Growth Mindset klas.
Sessie 1: Kennis over mindset
De Growth Mindset theorie van Carol Dweck is op zich een eenvoudige theorie die makkelijk uit te leggen is. Er concreet mee aan de slag gaan is een ander verhaal, en dat wordt vaak vergeten.
Om aan de slag te gaan met Growth Mindset is het heel belangrijk om eerst aan de slag te gaan met je eigen mindset, je bewust te worden van je eigen mindset en die van de mensen rondom jou.
In deze module wordt hier dieper op ingegaan.
Sessie 2: Mijn hersenen kunnen groeien
De basis om te werken aan een Growth Mindset is kennis over de hersenen. Het is belangrijk dat zowel volwassenen, kinderen en jongeren weten hoe de hersenen werken.
Op een eenvoudige en begrijpbare manier wordt de werking van de hersenen toegelicht. De nadruk wordt gelegd op hoe hersenen kunnen groeien en wat hiervoor nodig is.
Sessie 3: Van fouten leer je!
In deze module hebben we het over fouten, mislukkingen, falen. Als we over dit onderwerp spreken is het belangrijk om twee thema’s aan bod te laten komen:
Gevoelens:
Fouten maken en oplossingen zoeken voor fouten zijn belangrijk om onze hersenen te laten groeien. Hersenen kijken uit naar fouten, vinden dit leuk. Toch ervaren we dit niet zo, en gaat fouten maken vaak samen met minder leuke gevoelens.
In deze module gaan we dieper in op gevoelens die samen gaan met het maken van een fout. Werkvormen en tools worden meegegeven om kinderen te leren hoe gevoelens te herkennen en er concreet mee aan de slag te gaan.
Strategieën:
Bij een fout, mislukking of falen is het belangrijk om op zoek te gaan naar andere strategieën. Ervaring leert ons dat dit voor heel veel kinderen, jongeren en volwassenen moeilijk is. We worden hier niet in getraind.
In dit onderdeel van de module gaan we dieper in op het belang van strategieën. Hoe die kunnen worden ingezet en ook aangeleerd.
Sessie 4: Feedback is een geschenk
Op een juiste, groei-gerichte manier feedback geven is de basis voor groei.
Enerzijds worden tools en handvatten meegegeven om als volwassene groei-gerichte feedback te geven. Daarnaast wordt ook het belang aangetoond om al van op heel jonge leeftijd kinderen aan te leren hoe ze met feedback kunnen omgaan. En hen aan te moedigen om op een gepaste manier feedback te geven.
Sessies 5 en 6: Ik hou van uitdagingen
Uitdagingen zijn nodig om te groeien. Toch houden we er enorm van om in onze comfortzone te blijven zitten
In deze module wordt dieper ingegaan op het belang van uitdagingen. We hebben het over stress en ook over talent.
We gaan aan de slag met comfort-, groei-, en paniekland. De landen worden verduidelijkt en direct toepasbaar gemaakt.
In deze laatste sessie zullen tevens alle sessies worden samen gebracht en wordt voldoende ruimte voorzien voor het beantwoorden van vragen en bespreken van eigen ervaringen.
Aan de hand van informatieoverdracht, concrete praktijkvoorbeelden, groepsdiscussie en oefeningen wordt de theorie omgezet in de praktijk zodat je er stap voor stap mee aan de slag kan. Telkens gaat het om interactieve sessies met veel ruimte voor vragen, bedenkingen en ervaringen uit de groep.
Geen specifieke voorkennis noodzakelijk
Code | Sessies | Status | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
I21-048-A Volzet |
|
niet mogelijk |
1
€ 330,00
Individu
Classic
16
I21-048