Dag van zorgverbreding

Afgelopen

Inhoud

De Dag van zorgverbreding zal plaatsvinden op vrijdag 17 maart 2023 in Vives campus Kortrijk.
Het onthaal zal plaatsvinden in centraal gebouw 't Forum.
Meer info over de bereikbaarheid: https://www.vives.be/nl/over-vives/campussen/vives-kortrijk/onderweg

Het thema van deze studiedag is 'sociaal emotionele ontwikkeling'. Dit vormt immers de basis om tot leren te kunnen komen.
Dr. Kees van Overveld zal de keynote verzorgen. Dit zal plaatsvinden in gebouw the Cube. In de namiddag zullen we tijdens de werkwinkels inzoomen op meer specifieke thema's rond sociaal emotionele ontwikkeling. Je kunt je keuze maken uit een aanbod van 5 interessante werkwinkels.


De timing zal er als volgt uitzien:

09.00 u:    onthaal en leermiddelenbeurs - centraal gebouw 't Forum

09.30 u:    lezing dr. Kees van Overveld (deel 1) 

11.00 u:    pauze en leermiddelenbeurs

11.30 u:    lezing dr. Kees van Overveld (deel 2)

12.30 u:    broodjeslunch

13.30 u:    werkwinkels

15.30 u:    einde

Hopelijk tot dan?!

Plenumreferaten

Doelgroep
  • Zorgcoördinatoren
  • Kleuteronderwijzers: tweede en derde kleuter
  • Leraren lager onderwijs en buitengewoon onderwijs
  • Directies, middenkader en beleidsondersteuners
  • CLB-medewerkers
Doelstelling

Aan het eind van de lezing heeft men meer kennis van emotionele, sociale en morele competenties bij leerlingen (en volwassenen!)

Inhoud

‘Doe eens normaal!’ – een veel gehoorde zin in klassen. Vaak is het de frustratie van de leerkracht die tot deze zin leidt.

Leerlingen willen wel ‘normaal’ doen, maar ze weten niet altijd hoe en waarom.

Misschien zouden we eens wat vaker de vraag moeten stellen: ‘Hoe voel je je?’

Tijdens deze lezing zal dr. Kees van Overveld ons meer inzicht geven in drie verschillende soorten competenties van kinderen, jongeren en volwassenen:

  • Emotionele competenties
  • Sociale competenties
  • Morele competenties


Hij zal daarbij duidelijk maken hoe met name emotionele competenties samenhangen met gedragsproblematiek bij leerlingen. Hij zal ook vertellen hoe wij SEL kunnen opnemen in onze dagelijkse praktijk binnen de klas.

Methodiek

De lezing wordt afgewisseld met korte denk- of schrijfopdrachten. De deelnemers ontvangen daartoe een setje werkbladen.

Beginsituatie

Werkzaam in het onderwijs: lesgevend, begeleidend en/of leidinggevend.

Beurten
  • A: 09:30 tot 12:30
Docenten
  • dr. Kees van Overveld

Werkwinkels

Doelgroep
  • Zorgcoördinatoren
  • Kleuteronderwijzers: tweede en derde kleuter
  • Leraren lager onderwijs
Doelstelling

Het situeren en versterken van het belang van een positief klasklimaat door verbindend samen te werken. Weten wat cirkelen is, het waarom begrijpen, kennismaken met de spelregels, basisprincipes en deze kunnen toepassen.

Inhoud

Een leefklimaat creëren waarin optimaal kan geleerd worden door te werken in verbinding, vanuit persoonlijke relaties aan het welbevinden van iedereen in de groep.

We maken kennis met verschillende cirkels. Bij het werken met cirkels, zet je in op het ‘smeden van goede relaties’ met je leerlingen. Je oefent allerhande gespreks- en luistervaardigheden. Tijdens deze “klasgesprekken” die altijd gebeuren in een cirkel, kunnen allerlei onderwerpen aan bod komen, zoals bv. het bespreken van de dagelijkse activiteiten op school, het benoemen van kwaliteiten van leerlingen, de ondersteuning die leerlingen verwachten, klasafspraken opmaken… Gelijkwaardigheid staat centraal. Deze methodiek kun je later dan inzetten in herstelcirkels. Cirkels kunnen ook ingezet worden in personeelsvergaderingen.

Methodiek

Deze methodiek vertrekt vanuit een cirkelopstelling. Kennismaken, toepassen, ervaren en inoefenen van het cirkelen komen aan bod.

Beginsituatie

/

Beurten
  • B: 13:30 tot 15:30
Docenten
  • Annick Dheedens
Doelgroep
  • Zorgcoördinatoren
  • Leraren basisonderwijs
  • Directies, middenkader en beleidsondersteuners
  • CLB-medewerkers
  • Docenten Volwassenenonderwijs
  • Docenten Hoger Onderwijs
Doelstelling
Basiskennis van de draad van Gerrit Vignero: inhoudelijk de begrippen 'de draad trekken', spoor - poort - actie/reactie - samen doen, hechte draad, lus in de draad kunnen toepassen.
Inhoud

Elke knoop heeft een begin, soms is het gewoon samen geduldig zoeken en ontwarren, voor betere afstemming en kansen in onderwijs en ondersteuning.  

De methodiek van de draad van Gerrit Vignero is verwerkt in een spelvorm en dit biedt een extra mogelijkheid om met de draad aan de slag te gaan, om de kennis rond sociaal-emotionele ontwikkeling bespreekbaar te maken via eenvoudige taal en beeld. 

In het intervisiespel gaat het over het kind/de jongere die wordt begeleid en ondersteund. Er wordt ingezoomd op de eerste drie draden: de begeleider trekt de draad, de hechte draad en de lus in de draad. Via het intervisiespel krijgt men zicht op het hechtingstraject en de verbinding tussen het kind en zijn zorgfiguren. Het wordt gespeeld door zorgfiguren uit zijn netwerk. Dit zijn allen die (mee)zorgen voor het emotioneel welbevinden: de leerkracht, de begeleider, de ouders, brussen, ortho’s, psychologen, en andere diensten. 

Het is bedoeld om een team te coachen in 'de draad te ontwarren en te ordenen'. Op die manier komt men tot een verbindend verhaal. 


De deelnemers brengen het volgende mee:
Alle info/materialen die ze al hebben vanuit de draad van Gerrit Vignero is geen must, maar wel een meerwaarde.
Methodiek
We maken tastbaar kennis met de spelbox, zijn tools en de mogelijkheden om hiermee aan de slag te gaan. 
Beginsituatie
Mensen met enthousiasme die openstaan om de wederzijdse verbinding tussen zichzelf en de leerling in kaart te brengen als het soms eens vastloopt om nadien vanuit de verkregen inzichten/handvatten terug samen aan de slag te gaan.
Beurten
  • B: 13:30 tot 15:30
Docenten
  • Katrijn Van Acker
Doelgroep
  • Zorgcoördinatoren
  • Kleuteronderwijzers: tweede en derde kleuter
  • Leraren lager onderwijs en buitengewoon onderwijs
  • Directies, middenkader en beleidsondersteuners
Doelstelling
  • Je kan even proeven hoe je Kagan Coöperatief Leren met Klas en Teambouwers kan integreren in je dagelijks onderwijs;
  • Je maakt kennis op welke manier je de wil om samen te werken kan stimuleren.
Inhoud

Het Coöperatief Leren werd ontwikkeld door Dr Spencer Kagan. 

De coöperatieve structuren zijn krachtig, maar om ze succesvol te laten zijn, is het niet genoeg om enkel de didactische structuren in te zetten. 

Kagan Coöperatief Leren is gebaseerd op een concept met 7 successleutels. Deze sleutels zorgen voor een gestructureerde, gelijkwaardige en interactieve samenwerking in zorgvuldig samengestelde heterogene groepen.

In deze workshop maak je vooral kennis met 3 successleutels namelijk de klasbouwers, teambouwers en sociale vaardigheden.

Je ervaart de kracht van via enkele Kagan structuren.

Klasbouwers zetten in op een positief klasklimaat. Het is een verzameling van gestructureerde activiteiten om de sfeer in de klas positief te invloeden. Ze vergroten de betrokkenheid en de wil tot samenwerken, verminderen onderlinge spanningen en maken de klas tot een hechte groep.

Teambouwers zijn groepsactiviteiten die je doet met de klas,
We werken aan een gevoel van veiligheid in de teams. Er groeit een bereidheid en een wil om met elkaar samen te werken. 
Sociale vaardigheden zitten ingebed in elke coöperatieve structuur
Denk aan actief luisteren, beurtrol, leiderschapsvaardigheden, begroeten en afscheid nemen, bekrachtigen, vieren en positieve feedback geven. 
Door in te zetten op de drie successleutels binnen het Kagan Coöperatief Leren werk je automatisch aan vele doelen binnen het persoonsgebonden ontwikkelingsveld .

Methodiek

interactieve workshop

Beginsituatie

/

Beurten
  • B: 13:30 tot 15:30
Docenten
  • Art de Co
Doelgroep
  • Zorgcoördinatoren
  • Leraren lager onderwijs
Doelstelling
  • Deelnemers kunnen de meest voorkomende vooroordelen van feiten onderscheiden m.b.t. sociaal emotionele ontwikkeling bij cognitief sterk functionerende leerlingen;
  • Deelnemers kennen de specifieke kenmerken en leereigenschappen van cognitief sterk functionerende leerlingen en weten dat sociaal-emotionele kenmerken er wel toe doen, maar niet voor signalering;
  • Deelnemers kunnen de onderwijsbehoeften van cognitief sterk functionerende leerlingen benoemen;
  • Deelnemers kennen de succesvolle randvoorwaarden voor verrijking in de klas;
  • Deelnemers onderkennen het belang van inzetten op het versterken van 'krachten in jezelf' voor cognitief sterk functionerende leerlingen (model van talentontwikkeling Jan Kuijpers).
Inhoud
  • Welke fabels leven er rond het sociaal emotionele bij cognitief sterk functionerende leerlingen? Wat is waar/niet waar?
  • Waarom inzetten op mindset en executieve vaardigheden bij cognitief sterk functionerende leerlingen?
  • Hoe kunnen we cognitief sterk functionerende leerlingen versterken op vlak van sociaal emotionele ontwikkeling?


De deelnemers brengen het volgende mee: uitdagend materiaal dat ze al in de klas gebruiken.

Methodiek
Plenaire toelichting, oefeningen en interactie wisselen elkaar af.
Beginsituatie

Deze workshop richt zich tot scholen die weinig tot geen kennis hebben van cognitieve begaafdheid maar zich hierin willen verdiepen en die op zoek zijn naar tools, kaders en tips om cognitief sterk functionerende leerlingen cognitief en sociaal emotioneel te versterken. 

De workshop is niet bedoeld voor scholen die al ver staan in dit thema.

Beurten
  • B: 13:30 tot 15:30
Docenten
  • Sofie Boone
Doelgroep
  • Zorgcoördinatoren
  • Leraren lager onderwijs
Doelstelling
Kapstokken aanbieden om crisissituaties om te buigen naar goede, positieve leermomenten.
Inhoud
Samen op stap met de LSCI-methode: de historiek, conflictcylus, de zes fases van LSCI en wat doe je in elke fase en de 6 nieuwe kansen interventies. Eerlijke gesprekken en tips rond conflictsituaties.
Methodiek
Powerpoint, interactie met voorbeelden.
Beginsituatie
/
Beurten
  • B: 13:30 tot 15:30
Docenten
  • Lynn Moyaert

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Datum

  • vrijdag 17 maart 2023
van 09:30u tot 15:30u

Locatie

KH VIVES Campus Kortrijk
Doorniksesteenweg 145
8500 Kortrijk, België

Prijs

€ 110,00

incl. broodjeslunch

Type nascholing

Dag van

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  •       Kleuteronderwijs
  •       Lager Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Zorgcoördinatoren

 

Maximum aantal deelnemers

300

Code

D23-003