Afgelopen
De Dag van zorgverbreding zal plaatsvinden op vrijdag 17 maart 2023 in Vives campus Kortrijk.
Het onthaal zal plaatsvinden in centraal gebouw 't Forum.
Meer info over de bereikbaarheid: https://www.vives.be/nl/over-vives/campussen/vives-kortrijk/onderweg
Het thema van deze studiedag is 'sociaal emotionele ontwikkeling'. Dit vormt immers de basis om tot leren te kunnen komen.
Dr. Kees van Overveld zal de keynote verzorgen. Dit zal plaatsvinden in gebouw the Cube. In de namiddag zullen we tijdens de werkwinkels inzoomen op meer specifieke thema's rond sociaal emotionele ontwikkeling. Je kunt je keuze maken uit een aanbod van 5 interessante werkwinkels.
De timing zal er als volgt uitzien:
09.00 u: onthaal en leermiddelenbeurs - centraal gebouw 't Forum
09.30 u: lezing dr. Kees van Overveld (deel 1)
11.00 u: pauze en leermiddelenbeurs
11.30 u: lezing dr. Kees van Overveld (deel 2)
12.30 u: broodjeslunch
13.30 u: werkwinkels
15.30 u: einde
Hopelijk tot dan?!
Aan het eind van de lezing heeft men meer kennis van emotionele, sociale en morele competenties bij leerlingen (en volwassenen!)
‘Doe eens normaal!’ – een veel gehoorde zin in klassen. Vaak is het de frustratie van de leerkracht die tot deze zin leidt.
Leerlingen willen wel ‘normaal’ doen, maar ze weten niet altijd hoe en waarom.
Misschien zouden we eens wat vaker de vraag moeten stellen: ‘Hoe voel je je?’
Tijdens deze lezing zal dr. Kees van Overveld ons meer inzicht geven in drie verschillende soorten competenties van kinderen, jongeren en volwassenen:
Hij zal daarbij duidelijk maken hoe met name emotionele competenties samenhangen met gedragsproblematiek bij leerlingen. Hij zal ook vertellen hoe wij SEL kunnen opnemen in onze dagelijkse praktijk binnen de klas.
De lezing wordt afgewisseld met korte denk- of schrijfopdrachten. De deelnemers ontvangen daartoe een setje werkbladen.
Werkzaam in het onderwijs: lesgevend, begeleidend en/of leidinggevend.
Het situeren en versterken van het belang van een positief klasklimaat door verbindend samen te werken. Weten wat cirkelen is, het waarom begrijpen, kennismaken met de spelregels, basisprincipes en deze kunnen toepassen.
Een leefklimaat creëren waarin optimaal kan geleerd worden door te werken in verbinding, vanuit persoonlijke relaties aan het welbevinden van iedereen in de groep.
We maken kennis met verschillende cirkels. Bij het werken met cirkels, zet je in op het ‘smeden van goede relaties’ met je leerlingen. Je oefent allerhande gespreks- en luistervaardigheden. Tijdens deze “klasgesprekken” die altijd gebeuren in een cirkel, kunnen allerlei onderwerpen aan bod komen, zoals bv. het bespreken van de dagelijkse activiteiten op school, het benoemen van kwaliteiten van leerlingen, de ondersteuning die leerlingen verwachten, klasafspraken opmaken… Gelijkwaardigheid staat centraal. Deze methodiek kun je later dan inzetten in herstelcirkels. Cirkels kunnen ook ingezet worden in personeelsvergaderingen.
Deze methodiek vertrekt vanuit een cirkelopstelling. Kennismaken, toepassen, ervaren en inoefenen van het cirkelen komen aan bod.
/
Elke knoop heeft een begin, soms is het gewoon samen geduldig zoeken en ontwarren, voor betere afstemming en kansen in onderwijs en ondersteuning.
De methodiek van de draad van Gerrit Vignero is verwerkt in een spelvorm en dit biedt een extra mogelijkheid om met de draad aan de slag te gaan, om de kennis rond sociaal-emotionele ontwikkeling bespreekbaar te maken via eenvoudige taal en beeld.
In het intervisiespel gaat het over het kind/de jongere die wordt begeleid en ondersteund. Er wordt ingezoomd op de eerste drie draden: de begeleider trekt de draad, de hechte draad en de lus in de draad. Via het intervisiespel krijgt men zicht op het hechtingstraject en de verbinding tussen het kind en zijn zorgfiguren. Het wordt gespeeld door zorgfiguren uit zijn netwerk. Dit zijn allen die (mee)zorgen voor het emotioneel welbevinden: de leerkracht, de begeleider, de ouders, brussen, ortho’s, psychologen, en andere diensten.
Het is bedoeld om een team te coachen in 'de draad te ontwarren en te ordenen'. Op die manier komt men tot een verbindend verhaal.
Het Coöperatief Leren werd ontwikkeld door Dr Spencer Kagan.
De coöperatieve structuren zijn krachtig, maar om ze succesvol te laten zijn, is het niet genoeg om enkel de didactische structuren in te zetten.
Kagan Coöperatief Leren is gebaseerd op een concept met 7 successleutels. Deze sleutels zorgen voor een gestructureerde, gelijkwaardige en interactieve samenwerking in zorgvuldig samengestelde heterogene groepen.
In deze workshop maak je vooral kennis met 3 successleutels namelijk de klasbouwers, teambouwers en sociale vaardigheden.
Je ervaart de kracht van via enkele Kagan structuren.
Klasbouwers zetten in op een positief klasklimaat. Het is een verzameling van gestructureerde activiteiten om de sfeer in de klas positief te invloeden. Ze vergroten de betrokkenheid en de wil tot samenwerken, verminderen onderlinge spanningen en maken de klas tot een hechte groep.
interactieve workshop
/
De deelnemers brengen het volgende mee: uitdagend materiaal dat ze al in de klas gebruiken.
Deze workshop richt zich tot scholen die weinig tot geen kennis hebben van cognitieve begaafdheid maar zich hierin willen verdiepen en die op zoek zijn naar tools, kaders en tips om cognitief sterk functionerende leerlingen cognitief en sociaal emotioneel te versterken.
De workshop is niet bedoeld voor scholen die al ver staan in dit thema.
KH VIVES Campus Kortrijk
Doorniksesteenweg 145
8500 Kortrijk, België
€ 110,00
incl. broodjeslunch
Dag van
Classic
300
D23-003