Afgelopen
Beste collega's
We kozen dit jaar -omwille van de huidige COVID-situatie- voor een online editie. De didactische boekenbeurs die we normaliter ook organiseren valt hierdoor weg. Niet getreurd, je vindt heel wat interessant materiaal van een aantal uitgeverijen via onderstaande links.
- 13.45 uur: intro
- 14.00 uur: sessie 1
- 15.00 uur: sessie 2
- 16.00 uur: sessie 3
- 16.55 uur: einde
Na deze workshop zal je over een reeks sjablonen beschikken om podcasts met je leerlingen te maken en te gebruiken als leermiddel tijdens je les.
Podcasts worden steeds populairder. Het gegeven om radio op maat te beluisteren spreekt veel mensen aan, net zoals tv-kijken op maat.
In tegenstelling tot je leraar kan je dus luisteren naar een podcast wanneer je wilt en daarom is het niet verkeerd om eens te onderzoeken op welke manieren je een podcast kan inzetten om de leerwinst te verhogen bij je leerlingen. Zelf zo’n podcast maken lijkt heel moeilijk, maar nu iedereen over een opnamestudio in de vorm van een slimme telefoon beschikt, is het eenvoudiger dan je zou denken.
In deze online presentatie tonen we hoe je podcasts kan maken en op een effectieve manier gebruiken in je les. Dit doet we aan de hand van tal van concrete voorbeelden en stappenplannen om te gebruiken in de klas.
Presentatie
Na deze workshop zal je over een heleboel praktische voorbeelden beschikken om gamification toe te kunnen passen in je eigen lessen.
Veel leerlingen houden van games, maar wat maakt die dingen nu zo populair bij onze jongeren?
Zit er een systeem in die (online) games dat we kunnen vertalen naar de offline lespraktijk? Kunnen we het leerplezier van onze leerlingen via gamification verhogen? Wordt het dan niet allemaal te plezant?
Ikzelf heb erg veel praktijkervaring als het aankomt op het gebruik van games en speltechnieken in de klas. We tonen je wat de zin en onzin is van het gebruik van speltechnieken in de klas.
In deze online presentatie laten we zien hoe je spelelementen op een effectieve manier gebruikt in je les. We doen dit aan de hand van tal van concrete voorbeelden.
Presentatie
Leraren derde graad tso
Leerlingen leren in deze lessenreeks structurerend en beoordelend lezen, enquêtes opstellen, enquêteresultaten presenteren en een human interest interview afnemen.
Om de vijf jaar ondervraagt het tijdschrift Humo 1000 jongeren i.v.m. thema’s die hen aanbelangen: politiek, seks en liefde, vrije tijd en geld en werk. De resultaten van die enquête verschenen in oktober 2020 vier weken lang in een artikelenreeks in Humo waarin de cijfers worden toegelicht, aangevuld met (per thema) een interview met drie bekende jongeren. Als je wil weten wat de jeugd van tegenwoordig bezighoudt, dan is dit Humodossier verplichte lectuur, maar je kunt er ook met je leerlingen mee aan de slag in een lessenreeks waarin alle vaardigheden aan bod komen, op school of in afstandsonderwijs.
De leraren leren enkele handige tools kennen, waarmee ze hun leerlingen op een creatieve manier inhoud kunnen laten creëren.
De leraren kunnen op een eenvoudige manier de principes van Flipping the classroom toepassen.
In deze workshop stel ik enkele handige tools voor, waarmee je creatief inhoud kan creëren en de principes van Flipping the Classroom in de lessen Nederlands kunt toepassen.
smartphone
Leraren eerste graad
Tijdens deze introductie maak je kennis met de ontwikkelthema’s en generieke doelen die binnen ZILL worden beoogd voor taalontwikkeling.
Hoe wordt aan begrijpend lezen gewerkt? Welke doelen rond schriftelijk communiceren zijn opgenomen? Welke spellingregels worden op welke leeftijd aangeboden? Wat zijn de verschillen met het oude leerplan? Wat zijn de meest opvallende nieuwigheden?
Leraren eerste, tweede en derde graad aso-bso-tso
De sessie beoogt de deelnemers te voorzien van praktijkvoorbeelden en lessuggesties die bevorderend kunnen zijn voor de intrinsieke leesmotivatie van leerlingen.
Alle actoren zijn het unaniem eens over de diagnose: we hebben dringend nood aan een kentering in de achteruitgang van de leesvaardigheden. Verschillende aanbevelingen blijven echter voor de taalleerkracht eerder abstract en vaag. Vaak denk je dan: “Hoe begin ik er nu zelf aan om een leeskracht te worden?”
De afgelopen jaren werden in onze school verschillende initiatieven opgestart om de intrinsieke leesmotivatie te stimuleren. De focus van de sessie ligt op het delen van ervaringen en inzichten van de verschillende acties en het effect op het leesbevinden van de leerlingen. Verwacht geen wonderrecepten of theoretische uiteenzettingen. Wel krijg je een bevattelijk overzicht van enkele zorgvuldig gekozen initiatieven met praktische tips en concrete voorbeelden om aan de slag te gaan.
Lezing aan de hand van onderbouwde gevalstudies en voorbeelden. Interactiviteit aan de hand van vraagstellingen.
De sessie is voornamelijk relevant voor taalleerkrachten die zelf graag boeken lezen (die aansluiten bij hun doelgroep / hun leerlingen).
Leraren tweede (in mindere mate) en derde graad aso
Impressie van de werkwijze van LitLab en hoe het materiaal in de klas kan worden gebruikt.
Demonstratie van twee werkvormen van LitLab. De eerste is de ‘proef’: leren onderzoeken volgens een stapsgewijs proces. In de nu 22 proeven, gebaseerd op actueel werk van diverse wetenschappers, maken leerlingen kennis met vernieuwende benaderingen van literatuur. De tweede is de ‘leesclub’: herkennend en onderzoekend lezen in een interactieve gespreksvorm. LitLab heeft leesclubs bij 56 boeken. De werkvormen worden ingeleid met een uitleg over de uitgangspunten en hoe ze te gebruiken in de klas. Daarna maken de deelnemers nader kennis door zelf een demo-leesclub te doen. Aan het eind is ruimte voor vragen.
Het eerste deel heeft de vorm van een lezing, in het tweede deel gaan de docenten aan de slag met een demo-leesclub in breakoutrooms. Hiervoor lezen zijn een ultrakort verhaal waarover zij aan de hand van een leesclub-instructie mee aan het werk gaan.
Ervaring met het geven van literatuuronderwijs aan leerlingen vanaf 15 jaar.
Na deze sessie sta je sterker in je schoenen wat betreft digitale didactiek, zowel op vlak van digitale lessen, inhoud maken en aanbieden en evaluatie.
Niet iedereen heeft de versnelde overgang naar het digitale lesgeven goed verteerd. En zelfs als je voelt dat het je wel aardig lukt, toch zijn er altijd wel verbeterpuntjes. We staan aan de start van een nieuw soort lesgeven en er zijn heel wat factoren die bepalen of deze hybride of blended vorm succesvol is of niet.
We focussen dus op snelle tips, checklists voor de online les, welbevinden van de leerlingen en hoe je je lesmateriaal beter afstemt op het digitaal gebruik ervan.
Interactieve webinar met mix van theorie, concrete voorbeelden, enkele online toepassingen en (hopelijk) veel inspiratie.
Laptop om te surfen
Leraren eerste graad A
Vertaling van de doelen Nederlands over taal, taalgebruik, taalsysteem eerste graad A-stroom naar de klaspraktijk.
Naar aanleiding van de nieuwe doelen Nederlands A-stroom die vanaf 1 september 2019 gelden, zoeken we naar een mogelijke aanpak voor een aantal aspecten binnen taal, taalgebruik en taalsysteem. Wat is anders? Wat is identiek? Wat is nieuw? Aan de hand van enkele voorbeelden bespreken we mogelijkheden om geïntegreerd te werken, om vanuit communicatie en in functie van communicatie ook bij het taalsysteem stil te staan.
Presentatie en bespreking voorbeelden.
Leraren hebben het leerplan Nederlands eerste graad (2019) doorgenomen.
Maak super eenvoudig een website (of door jouw leerlingen) en ontmoet elkaar in een virtuele ruimte voor interactieve werkvormen.
Adobe Spark, ideaal om zeer laagdrempelig een mooie site, instructievideo of visual als infographic te maken.
Wonder is een platform om een interactieve ontmoetingsplaats te maken, waarbij je in zelf te bepalen cirkels kunt praten. We voelen tijdens de sessie ook effectief de ervaring van het platform.
Webinar
Online websessie 0
Online websessie, België
€ 55,00
Dag van
Classic
250
D21-015