De meerwaarde van compenserende software voor leerlingen met dyslexie en andere leerproblemen
Welke leerlingen hebben baat bij het gebruik van compenserende software en hoe pak je de implementatie ervan binnen je school aan?

Nieuw dit schooljaar

Doelstellingen
  • Inzicht krijgen in de brede inzetbaarheid van compenserende software.
  • Startende vaardigheden ontwikkelen om met compenserende software aan de slag te gaan en te implementeren binnen je school.  
Inhoud

We starten deze vorming met een aantal wetenschappelijke onderzoeken rond compenserende software. Vervolgens komt aan bod waarom je compenserende software binnen je school kan inzetten. We zoomen in op de effecten en de brede inzetbaarheid van compenserende hulpmiddelen. Compenserende software, zoals de programma’s Alinea en Kurzweil, kunnen bij heel wat leerlingen als hulpmiddel ingezet worden. In deze vorming gaan we dieper in op de verschillende stoornissen waarbij compenserende hulpmiddelen ingezet kunnen worden. Het is ook belangrijk om de compenserende software op een effectieve manier binnen de school te implementeren. We voorzien een aantal praktische handvatten rond de implementatie van compenserende software binnen je school. Ook de eXamode, om leerlingen op een betrouwbare manier te toetsen, komt tijdens deze training aan bod. Daarna mag je zelf aan de slag binnen de 'compenserende hulpmiddelen'. Tot slot zijn we benieuwd naar wat jij na deze vorming meeneemt naar jouw klas of jouw school. 

Methodiek

Infosessie waarbij je ook actief aan de slag kan gaan in de programma’s. Er is tijdens de sessie voldoende ruimte voor vragen en de vertaalslag naar de praktijk.

Beginsituatie

De deelnemers staan open voor compenserende software en zijn benieuwd naar de mogelijkheden en de meerwaarde van compenserende hulpmiddelen binnen het onderwijs.  

Inschrijven

 

Praktische info

Prijs per sessie

  • € 695,00 voor 1 sessie

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Gewoon Basisonderwijs
  •    Lager Onderwijs
  •       Tweede graad
  •       Derde graad
  • Gewoon Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners
  • Ondersteuningsnetwerk
  • CLB-medewerkers

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T24-210