Dag van de godsdienstleraar
Vrees niet!

Afgelopen

Inhoud

Timing:

08u30 – 09u00: Onthaal + leermiddelenbeurs

09u00 - 09u15: Algemeen welkom 

09u15 – 10u30: Plenumreferaat Angst voor intimiteit – Paul Verhaeghe

10u30 – 11u00: Pauze + leermiddelenbeurs

11u05 – 12u05: Workshop 1 

12u05 – 13u30: Middagmaal + leermiddelenbeurs

13u30 – 14u30: Workshop 2

14u35 – 15u35: Workshop 3 

15u35: Einde


Je kan 3 workshops volgen.

Let je er op dat je 1 workshop kiest uit elk domein (cf. titel workshop): 

  • Pluraliteit en context
  • Geloof en traditie
  • Identiteit en leerling


Gratis parkeergelegenheid: 

  • Op de openbare parking P & R Steenbrugge nabij de ophaalbrug; slechts 250 m wandelen (185 plaatsen).
  • Rechts van de H. Hartkerk vlak naast d'Abdij (45 plaatsen).
  • Langs de Baron Ruzettelaan.
  • Op andere locaties links of achteraan d’Abdij mag niet worden geparkeerd omwille van privaat- of veiligheidsredenen.

Plenumreferaten

Beurten
  • A: 09:15 tot 10:30
Docenten

    Werkwinkels

    Doelstelling
    • Omgaan met polariserende, discriminerende uitingen en gedragingen van leerlingen. 
    • Constructieve dialoog voeren en faciliteren rond gevoelige thema’s, met respect voor ieders levensbeschouwing. 
    Inhoud
    De heterogene groepen in de huidige onderwijscontext zetten de leraar soms voor uitdagende situaties. Wanneer de diversiteit zich manifesteert op levensbeschouwelijk niveau lijkt er bij pedagogisch personeel soms handelingsverlegenheid te ontstaan gebaseerd op angst. Angst voor het onbekende enerzijds maar ook angst om gevoelige thema’s met te weinig kennis en tools te bespreken. De islam met name heeft, door verschillende maatschappelijk dynamieken en historische gebeurtenissen, een negatieve geladenheid en en roept bij velen die angst op. Wat is er nodig om dit te overbruggen? Hoe kunnen we als leraar steeds in onze professionele houding blijven en tegemoetkomen aan de onderwijsvraag van alle leerlingen en ouders? Is daar een grondige kennis voor nodig of is ook nodig om te kijken hoe we al die verschillende referentiekaders kunnen begrijpen? In deze workshop gaan we concreet aan de slag met de noden die leerkrachten voelen om om te gaan met de diversiteit binnen de klas, specifieker met de levensbeschouwelijke diversiteit binnen die klas. 
    Methodiek
    Casuïstiek - Groepsoverleg - OLG
    Beurten
    • B: 11:05 tot 12:05
    • C: 13:30 tot 14:30
    • D: 14:35 tot 15:35
    Docenten
    • Kautar Oulad El Haj
    Inhoud
    De dood is onlosmakelijk verbonden met het leven. Ook jouw leerlingen krijgen vroeg of laat te maken met dood en afscheid. Voor sommigen is dit reeds het geval. Als dood een bespreekbaar onderwerp is op school, kun je in tijden van groot verdriet veel voor deze jongeren betekenen, nu én later. Het doel van deze workshop is om de dood uit de taboesfeer te halen en om leerkrachten concrete handvaten te geven om dit onderwerp in de klas te bespreken, liefst nog voor het zover is. De focus ligt op de preventieve en levensbeschouwelijk neutrale aanpak. Hiervoor baseren we ons op de verschillende rouwtaken die jongeren doormaken volgens de theorie van Riet Fiddelaers-Jaspers en de rouwbegeleiding van Lies Scaut. Deze workshop is niet bedoeld als ondersteuning bij een acute crisissituatie op school, maar als ondersteuning bij het geven van ‘rouwvoorlichting’. Uit onderzoek blijkt dat praten over de dood op jonge leeftijd helpt om later beter om te kunnen gaan met verlies en verdriet. Tijdige en juiste kennis van feiten over de dood en het bijhorende rouwproces, nemen bij jongeren de angst weg en helpen hen bij een gezonde rouwarbeid later. Zo ervaren de leerlingen dat de dood niet alleen een mysterie is, maar ook gewoon onderdeel van het leven.
    Beurten
    • B: 11:05 tot 12:05
    • C: 13:30 tot 14:30
    Docenten
    • Tina Parmentier
    Doelstelling
    • Inzicht in het ontstaan en evolutie van het godsbeeld.
    • Omgaan met de interne pluraliteit binnen de islamitische theologie. 
    Inhoud
    In deze workshop krijgt de leerkracht een beeld over de verschillende theologische denkscholen en hun beeld over God. Daarnaast komen de externe invloeden aan bod die het godsbeeld mee vorm gaven. Ook vandaag hebben deze denkscholen een invloed op de religieuze beleving en kijk van leerlingen. Hoe kijken leerlingen met een moslimachtergrond naar Allah? Hoe ontstonden deze verschillen? Op welke manier wordt het godsbeeld ingezet? 
    Methodiek
    Interactief met Q&A sessies.
    Beurten
    • B: 11:05 tot 12:05
    • C: 13:30 tot 14:30
    Docenten
    • Mohamed El Fadili
    Doelstelling
    Begrijpen waarop volgens het boeddhisme angst en hoop gebaseerd zijn
    Angst en hoop zijn onafscheidbaar, zoals de principes van absolute en relatieve werkelijkheid.
    Inhoud
    Alle verschijnselen zijn vergankelijk en onderling afhankelijk. Niets kan op zichzelf bestaan zonder af te hangen van andere fenomenen en alles wat ontstaan is zal verdwijnen. De enige zekerheid in het leven is de dood. Een wezen dat geboren is kan niet hopen op de eeuwigheid van zijn lichaam. Het feit van de vergankelijkheid volledig bewust te zijn laat toe om alle mogelijke situaties te relativeren en zodoende zich te bevrijden van de frustratie die uit angst en hoop voortvloeit. Alleen als je de dood volledig in je leven hebt geïntegreerd, kun je ten volle leven. Je kunt alleen slagen in je leven als je slaagt in je dood.
    Methodiek
    Na een uitleg over de hierboven genoemde principes zal een vraag en antwoord sessie ertoe bijdragen klaarheid te brengen in de interafhankelijkheid van angst en hoop.
    Beginsituatie
    Het zou nuttig zijn indien de deelnemers al een basiskennis van het boeddhisme bezitten maar het is niet noodzakelijk.
    Beurten
    • B: 11:05 tot 12:05
    • C: 13:30 tot 14:30
    Docenten
    • Frank De Waele
    Doelstelling
    De deelnemers zien dat een bepaald Godsbeeld van Jezus rechtstreekste en onrechtstreekse gevolgen heeft voor voor hun eigen handelen en het maatschappelijk handelen.
    Inhoud
    Het verhaal van de ontmoeting van Jezus met de Syro-Fenicische vrouw (Marcus 7, 24-30) is op dit vlak één van de meest confronterende verhalen uit de Bijbel.
    "In de dialoog met de Syrofenicische vrouw geeft Jezus een antwoord dat we van hem niet verwachten. Hij wijst de vrouw af. De kinderen waarover hij spreekt, zijn de mensen van zijn eigen volk. Hij vindt dat hij er op de eerste plaats voor hen is. En met het beeld dat hij gebruikt, duidt hij de vrouw aan als een hond, wat een zwaar scheldwoord is. De vrouw gaat echter niet in discussie, maar neemt zijn beeld over en redeneert verder. Ook de honden eten van de kruimels die van de tafel vallen, beweert ze. De verbeelding van de Syrofenische opent Jezus de ogen. Bewogen door het geloof van de vrouw en de woorden die zij gebruikt - "omdat u dit zegt" - verandert Jezus zijn visie en redt het dochtertje van de vrouw."
    (Hoop doet leren, aanzet tot een pedagogie voor katholieke dialoogscholen, Halewijn / Katholiek onderwijs Vlaanderen, 2019, p. 57)

    Methodiek
    • Interactief delen van het eigen Gods- en Jezusbeeld
    • Verkennen van een Bijbelverhaal waarin Jezus zijn Godsbeeld verandert
    • Toepassingswerkvormen naar de lespraktijk
    Beurten
    • C: 13:30 tot 14:30
    • D: 14:35 tot 15:35
    Docenten
    • Rik Depré
    • Kris T'Seyen
    Doelgroep
    Leraren derde graad aso-tso
    Doelstelling
    Deelnemers vallen stil bij het botsen op grenzen in zorgverlening en het omgaan hiermee in zorgverlening en eigen leven.
    Inhoud
    Vertrekkend vanuit enkele praktijkervaringen wordt stilgestaan bij het gegeven dat men in de wereld van de zorgverlening vaak botst op grenzen van de zorg. Dit brengt zijn specifieke angsten met zich mee. Zorgverleners weten hier vanuit de huidige (zorg)cultuur niet altijd zo goed mee om te gaan. In gesprek met auteurs als Harry Kunneman, Andries Baart, Tom Hannes en Hartmut Rosa wordt deze realiteit geschetst en verder uitgediept. In dialoog met de deelnemers wordt verkend hoe we hiermee kunnen omgaan, zowel in die zorgcultuur als bij de deelnemers zelf.
    Methodiek
    Presentatie, zelfreflectie, dialoog
    Beginsituatie
    Een open geest en vermogen tot zelfreflectie
    Beurten
    • B: 11:05 tot 12:05
    • C: 13:30 tot 14:30
    Docenten
    • Koen De Fruyt
    Doelgroep
    Leraren derde en vierde graad
    Doelstelling
    Maak kennis met een kader dat al eeuwen mensen helpt om hun koers in het leven uit te zetten. We passen het toe op concrete casussen. 
    Inhoud
    Een leerling komt naar je toe met een persoonlijk probleem, een studiekeuze, of een andere kwestie of levensvraag waar hij of zij raad voor nodig heeft. Je wilt de vraag niet uit de weg gaan, maar welke houding neem je aan? Wat zeg je, wat niet? Hoe help je de leerling meer helderheid te krijgen, om een stap verder te zetten? 
    Let wel: ‘helpen’. Want hoe doe je dit zonder de leerling in één of andere richting te duwen? Hoe help je hen hun eigen weg te vinden? Je wilt niet je eigen invulling geven aan de situatie, en tegelijk niet teveel meegaan in tienerangsten. Een slappe koord waarop je als leraar en vertrouwensfiguur wandelt… 
    De spiritualiteit van Ignatius van Loyola (1491-1556) geeft hiervoor concrete tips en wijsheid, met aandacht op innerlijkheid en zingeving. Het maakt deze manier van kijken naar het leven erg relevant in onze ingewikkelde tijden. We verwijzen ook naar op stapel staande initiatieven en verdere mogelijkheden.
    Methodiek
    Na een input is er gelegenheid tot vraag-en-antwoord. We bekijken samen ook enkele casussen. 
    Beginsituatie
    Leerkrachten en docenten met een hart voor hun leerlingen, die het beste met hen voor hebben. Ideaal zou zijn mocht je zelf casussen kunnen aanbrengen.
    Beurten
    • B: 11:05 tot 12:05
    • C: 13:30 tot 14:30
    Docenten
    • Walter Ceyssens
    Doelgroep
    Leraren derde graad aso
    Doelstelling
    Via enkele concrete apokalyptische bijbelteksten de angst en hoop van bijbelse schrijvers leren kennen en deze verbinden met de angst en hoop van mens en samenleving vandaag. 
    Inhoud
    In de Bijbel vindt men zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament teksten terug die spreken over de eindtijd. Vooral het boek Daniël en het boek Openbaring springen eruit met hun vaak angstwekkende beschrijvingen van het einde van de huidige wereldorde. Toch zijn deze teksten nooit geschreven met het opzet mensen angst in te boezemen. Integendeel, ze wilden mensen in wanhoop net bemoedigen met de belofte van Gods spoedige komst. Kunnen wij vandaag nog toegang vinden tot de hoopvolle boodschap in deze geschriften? En kan deze hoop ook ons bemoedigen in tijden van angst?
    Methodiek
    Interactieve presentatie met creatieve verwerking.
    Beginsituatie
    Openheid om de eigen inzichten kritisch te confronteren met een historisch-literaire lezing van de apokalyptische teksten en openheid tot constructieve dialoog met andere deelnemers. 
    Beurten
    Docenten
      Inhoud
      Hoe verhoudt godsdienst als vak zich in een maatschappij waar het nuttigheidsdenken centraal staat? Wat is daarin de plaats van kwetsbaarheid? Wat is de bedreiging die ervan uitgaat? Hoe ga jij als leerkracht en zelf ook lid van die maatschappij daar mee om? Wat bedreigt je of maakt je angstig? Hoe kan je zelf in je kwetsbaarheid staan? Wat heb je daarvoor nodig? Wil je dat wel? Wat kan het effect op je leerlingen zijn? Hoe ga je met hen dan om?
      Methodiek
      Presentatie – uitnodiging tot zelfreflectie - dialoog
      Beurten
      • C: 13:30 tot 14:30
      • D: 14:35 tot 15:35
      Docenten
      • Lut Vanhaesebrouck
      Doelstelling
      Leerlingen laten nadenken over hun eigen angsten en die van leeftijdsgenoten op basis van concrete impulsen. 
      Inhoud
      Waar zijn onze leerlingen angstig voor? Waar liggen ze van wakker? 
      Angst is iets universeels en van alle tijden. De huidige wereldproblematieken zoals klimaat, oorlog en de voorbije pandemie laten ongetwijfeld ook op jongeren een indruk na. Hoe brengen we dit ter sprake bij jongeren? Hoe sporen we hen aan om daar voor zichzelf over na te denken? Hoe zorgen we ervoor dat ze daar met leeftijdsgenoten over in interactie gaan? Samen bespreken we enkele angsten van jongeren en reiken we thematische impulsen aan waarvan we sommigen samen uitproberen. Verwacht je aan beeldmateriaal, kunst, muziek, tekst…
      Methodiek
      Samen proberen we enkele impulsen uit op didactische wijze. 
      Beurten
      • C: 13:30 tot 14:30
      • D: 14:35 tot 15:35
      Docenten
      • Filip Clarysse
      • Fauve Bogaert
      Doelstelling
      • Inzicht in ontstaan & aanpak van de innerlijke criticus.
      • Omgaan met schaamte & zelfvertrouwen opbouwen. 
      Inhoud
      Als mens willen we erbij horen. En dat is ook goed. Toch kan het ten koste zijn van ons unieke zelf. 
      Al op jonge leeftijd ontstaat een innerlijk wetboek dat ervoor zorgt dat we gewenst gedrag vertonen. Dit kan zorgen voor sociaal aangepast gedrag maar kan ook een gevangenis worden. We worden hard voor onszelf en we zijn nooit genoeg. 
      Tijdens deze workshop onderzoeken we wat ons en anderen kan helpen. Zelfcompassie is een sleutel. Zelfcompassie helpt je om jezelf te accepteren zoals je bent, je kwetsbaarheid te omarmen en je imperfectie te accepteren. 
      Ook compassie is belangrijk: je laat de unieke ander zichzelf zijn. 
      De uitnodiging? Leven en laten leven! 
      Methodiek
      • Interactief met theorie en 4 concrete oefeningen.
      • Ik baseer me o.a. op mijn boek De weg van zelfcompassie. 
      Beurten
      • D: 14:35 tot 15:35
      Docenten
      • David Dewulf
      Doelgroep
      Leraren derde graad
      Doelstelling
      Doel is de culturele vooronderstellingen op het spoor te komen in onze westerse cultuur die angst en afkeer in het zicht van de dood ons tonen.
      Inhoud

      De geboorte van horror als genre, zijn werking op ons en horror als spiegel van de samenleving

      We verkennen de geboorte van horror als genre tegen de achtergrond van de periode van de wetenschappelijke revolutie en de verlichting waar religie en het sacrale onder vuur liggen als wereldbeeld. Verder bekijken we hoe noties zoals ‘het monsterlijke’, ‘het abjecte’ ons iets fundamenteel leren over onze westerse denkpatronen en angsten. Hoe die ons op onszelf terugwerpen, maar tegelijk een kans bieden om daarrond gemeenschap te vormen. Verder staan we stil bij hoe de notie van het sacrale in postmoderne horror in het licht van angst en vrees opnieuw sporen lijkt te dragen van een prechristelijke notie van sacraliteit…of is het eerder een verkenning van postchristelijke sacraliteit?

      Methodiek
      De workshop bestaat uit een lezing en vervolgens het toepassen van de theoretische inzichten op een aantal filmfragmenten/tekstpassages.
      Beginsituatie
      Geen specifieke voorkennis nodig. Beetje inzicht in culturele geschiedenis van westerse cultuur helpt.
      Beurten
      Docenten

        Inschrijven

        niet mogelijk

         

        Praktische info

        Datum

        • woensdag 28 februari 2024
        van 09:00u tot 15:35u

        Locatie

        Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio West-Vlaanderen d'Abdij Brugge
        Baron Ruzettelaan 435
        8310 ASSEBROEK, België

        Prijs

        € 119,00

        inclusief warm middagmaal

        Type nascholing

        Dag van

        Leerformat

        Classic

        Onderwijsniveau

        • Gewoon Secundair Onderwijs

        Doelgroep

        • Leraren en docenten

         

        Maximum aantal deelnemers

        170

        Code

        D24-012