Dag van godsdienst (voor basisonderwijs)

Afgelopen

Inhoud

De Dag van godsdienst (voor leraren basisonderwijs) zal doorgaan op woensdagnamiddag 21 februari 2024 in KU Leuven Campus Kulak Kortrijk.

De timing zal er als volgt uitzien:

13.30 u.:           onthaal - gebouw A (Kulak)

14.00 u.:           werkwinkels: beurt 1

15.15 u.:           pauze

15.45 u.:            werkwinkels: beurt 2 

17.00 u.:            einde


Werkwinkels

Doelgroep

Leraren godsdienst in het lager onderwijs

Doelstelling
  • Voorbeelden en suggesties voor de praktijk meegeven
  • Ondervinden van de positieve eigenschappen van een lapbook door zelf aan de slag te gaan
Inhoud
  1. Uitleg over het gebruik van lapbooks, welke onderwerpen er aan bod kunnen komen, praktische tips en voorbeelden;
  2. Zelf aan de slag gaan om een lapbook te maken;
  3. Een vragenronde en bespreken van de gemaakte lapbooks.
Methodiek
  • Didactische werkvorm: kennis en instructie
  • Creatieve werkvorm: zelf aan het werk gaan
Beginsituatie

Interesse in het onderwerp en zin hebben om zelf aan de slag te gaan

Beurten
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Haaike Maipauw
Doelgroep
  • Kleuteronderwijzers
  • Leraren lager onderwijs: eerste graad
  • Leraren buitengewoon onderwijs
  • Directies, middenkader en beleidsondersteuners
  • Ergotherapeuten, logopedisten, kinesitherapeuten (binnen buitengewoon onderwijs)
Doelstelling

Ik maak je warm om Mindfulness te zien als een rustgevende competentie die in elke klas aanwezig mag zijn. Je gaat naar huis met bruikbare tips en ideeën waarmee je onmiddellijk aan de slag kan in je eigen lessen. 

Inhoud

Van het ontdekken van alle zintuigen tot gevoelens. Praktische workshop met concrete bruikbare lesideeën

Ontdek hoe je Mindfulness kan introduceren in je godsdienstlessen. 

Je ontdekt de ontwikkelingslijn van zintuig tot emoties om een basis te leggen voor het latere verbindend leren communiceren. 

Je ervaart enkele voordelen van Mindfulness voor de leerlingen maar ook voor jezelf! Je krijgt tools aangereikt, nuttige tips en bronnen om zelf aan de slag te gaan. 

Ik hoop je te mogen inspireren!

De deelnemers brengen het volgende materiaal mee:

  • een matje of kussen om op te zitten
  • makkelijke kledij
Methodiek
We gaan theoretisch omkaderd aan de slag met de ontwikkelingslijn van kleuter tot adolescent en ervaren zelf wat mindfulness met je doet. Deze werkwinkel benadert mindful zijn als een restaurant met proevertjes in de vorm van doe-opdrachten en een materialenbuffet.
Beginsituatie
Je hebt geen voorkennis nodig voor deze workshop. Wel een open mind en nieuwsgierigheid naar een streepje spiritualiteit in je leven. 
Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
Docenten
  • Katrien Tuyaerts
Doelgroep
  • Leraren lager onderwijs: vanaf het tweede leerjaar
  • Leraren buitengewoon onderwijs: type Basisaanbod, type 1, 3 en 9
  • Directies, middenkader en beleidsondersteuners
  • Ergotherapeuten, logopedisten, kinesitherapeuten (binnen buitengewoon onderwijs)
Doelstelling

Ik maak je warm om Mindfulness te zien als een rustgevende competentie die in elke klas aanwezig mag zijn. Je gaat naar huis met bruikbare tips en ideeën waarmee je onmiddellijk aan de slag kan in je eigen lessen. 

Inhoud

Van het ontdekken van alle zintuigen tot gevoelens. Praktische workshop met concrete bruikbare lesideeën.

Ontdek hoe je Mindfulness kan introduceren in je godsdienstlessen. 

Je ontdekt de ontwikkelingslijn van zintuig tot emoties, en van emotie naar communicatie, om op deze manier verbindend te leren communiceren. (zie leerplan godsdienst) 

Je ervaart enkele voordelen van Mindfulness voor de leerlingen maar ook voor jezelf! Je krijgt tools aangereikt, nuttige tips en bronnen om zelf aan de slag te gaan. 

Ik hoop je te mogen inspireren ! 

De deelnemers brengen het volgende materiaal mee:

  • een matje of kussen om op te zitten
  • makkelijke kledij
Methodiek

We gaan theoretisch omkaderd aan de slag met de ontwikkelingslijn van kleuter tot adolescent en ervaren zelf wat mindfulness met je doet. Deze werkwinkel benadert Mindful zijn als een restaurant met proevertjes in de vorm van doe-opdrachten en een materialenbuffet.

Beginsituatie

Je hebt geen voorkennis nodig voor deze workshop, wel een open mind en nieuwsgierigheid naar een streepje spiritualiteit in je leven. 

Beurten
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Katrien Tuyaerts
Doelgroep
  • Leraren lager onderwijs
  • Leraren buitengewoon onderwijs
  • Directies
Doelstelling

Zelfregulerend vermogen

Ik ervaar hoe ik mezelf kan aansturen. Ik kan zelfredzaam en efficiënt handelen en leren.


Binnen het ontwikkelthema zelfregulerend vermogen ligt de focus zowel op vrijwillig als op zelfstandig functioneren van de leerlingen. We streven er de kennis, het inzicht, de vaardigheden en de attitudes na die leerlingen nodig hebben om zichzelf aan te sturen en te organiseren in denken, voelen en handelen. Werken aan zelfregulerend vermogen houdt ook in dat leerlingen leren inschatten wanneer ze zelfstandig een stap zetten in hun ontwikkeling, dan wel de hulp inroepen van anderen.

Inhoud

Via QR codes en online oefeningen gaan we in godsdienstoefeningen, zo kunnen de leerlingen zelfstandig oefenen.

De deelnemers brengen het volgende mee:

Laptop of Chromebook of iPad/tablet (eventueel smartphone)

Methodiek

Via QR-codes en online oefeningen gaan we in godsdienstoefeningen, zo kunnen de leerlingen zelfstandig oefenen.

Beginsituatie

Zicht krijgen op de bestaande thema’s binnen het godsdienstprogramma. De sessie sluit het dichtst aan bij Tuin van Heden.nu, maar is voor alle methodes mogelijk.

Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
Docenten
  • Kristof Van Quakebeke
Doelgroep
  • Kleuteronderwijzers
  • Leraren lager onderwijs
Doelstelling
Heel wat mensen zijn onwennig als het gaat over verlies, verdriet en dood. Over rouwen is er nog steeds veel onwetendheid. Thema’s zoals rouw en verlies bevinden zich nog vaak in de taboesfeer. Het vraagt durf en kwetsbaarheid om rouw en verlies bespreekbaar te maken (Katrien De Decker, 2022) en te bouwen aan een warme schoolcultuur waar ruimte is voor rouw en verlies. 
Inhoud

Verdriet is de keerzijde van liefde. Rouwen is niet ‘loslaten’. Liefde laat je niet los. Het gaat over een andere manier van verbinden. Hoe kunnen we op school ruimte geven aan deze liefde?

Naast een aantal theoretische kaders over rouw maak je kennis met verschillende materialen die je kan inzetten bij verschillende vormen van verlies. Je krijgt praktische handvatten aangereikt om kinderen in rouw te begeleiden. Zo verkennen we een rouwkoffer: koffer vol troost (Bakerofriends) en ‘Snuiters Schatkist’ (vzw Talismanneke) om concreet mee aan de slag te gaan in de klas en op school.

Beginsituatie
/
Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Katrien De Decker

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Datum

  • woensdag 21 februari 2024
van 14:00u tot 17:00u

Locatie

KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België

Prijs

€ 65,00

Type nascholing

Dag van

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Gewoon Basisonderwijs
  •    Kleuteronderwijs
  •    Lager Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

150

Code

D24-016