Sport en fysica
De wetenschap achter sport: van beweging tot natuurkunde. Koppeling tussen bewegingen en drijvende Newtoniaanse Fysica

Nieuw dit schooljaar

Doelstellingen
De sessie beoogt een dieper begrip van sporttechniek te ontwikkelen door fysische principes toe te passen, met als resultaat verbeterde sportprestaties. Daarnaast dient het als bron van geschikte sportvoorbeelden voor fysicalessen, om het begrip van natuurwetten te versterken.
Inhoud

Deze vorming vertrekt van praktijkvoorbeelden uit verschillende sporten om techniek te koppelen aan basiswetten uit de fysica. Zo wordt er bijvoorbeeld gestart met beelden borstcrawl zwemmen, nagegaan welke techniek we aanleren en vervolgens waarom die techniek ons voordeel oplevert aan de hand van inzicht in zwaartekracht en opwaartse stuwkracht.


Pieter Fiers doctoreerde aan UGent in de specialiteit biomechanica. Hij publiceerde al heel wat artikels in dit vakgebied en bouwde daarnaast ervaring op als docent bewegingsanalyse bij de Vlaamse Trainersschool. 

Methodiek
Deze nascholing gebruikt een combinatie van verschillende methodieken en werkvormen om de beoogde doelstellingen te realiseren.  In bepaalde stukken neemt de docent de leiding (o.a. deze waarin theorie herhaald wordt) terwijl in andere delen de deelnemers actief deelnemen. Gebruikte werkvormen zijn o.a. doceren, onderwijsleergesprek, demonstratie, activerende werkvormen …
Beginsituatie

Leraren sport die een opfrissing willen van onder meer de wetten van Newton, het draaimoment of de eenparige rechtlijnige beweging komen hier aan hun trekken. Maar ook de doorwinterde wetenschappers die op zoek zijn naar voorbeelden uit de sport om hun lessen boeiend te maken, krijgen hun deel.

Edities

Code Sessies Status
I24-106-A
maandag 6 mei 2024
13.30u tot 16.30u
Vzw Sint Lodewijk Brugge Vrij Handels- en Sportinstituut
Spoorwegstraat 14 /7
8200 SINT-MICHIELS, België
inschrijven

Inschrijven

inschrijven

 

Praktische info

Docent

    Pieter Fiers

Aantal edities

1

Prijs

€ 75,00

Type nascholing

Individu

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Alle geïnteresseerden

 

Maximum aantal deelnemers

24

Code

I24-106