Dag van geschiedenis - tweede en derde graad
Facetten van historisch denken

Afgelopen

Inhoud
Timing

08.30u - 09.00u:            Onthaal met koffie, thee of frisdrank + didactische leermiddelenbeurs
09.00u - 10.30u:            Factchecken in het tijdperk van 'fake news' en artificiële intelligentie - Rien Emmery
10.30u - 11.00u:            Pauze met koffie, thee of frisdrank + didactische leermiddelenbeurs
11.00u - 12.30u:            Een tegenkijk op de oorlog Oekraïne-Rusland. Een nuchtere analyse - Tom Sauer
12.30u - 13.30u:            Middaglunch + didactische leermiddelenbeurs
13.30u - 15.00u:            Spelen met het Verleden? Hoe (digitale) games gebruikt kunnen worden om historische leerprocessen te bevorderen - Pieter van den Heede
15.00u - 16.30u:            Van voetbal tot Hamas: waarom geschiedenis er toe doet - Bruno De Wever

Voor deze studiedag heeft de stuurgroep geopteerd voor 4 plenumbijdragen die elke deelnemer volgt. 

    1. Factchecken in het tijdperk van 'fake news' en artificiële intelligentie - Rien Emmery
      Bepaalde wetenschappers beweren dat we leven in het "post-truth"-tijdperk, waarin de waarheid over heden of verleden er niet meer toe zou doen. Via het internet en sociale media kunnen we als burger rechtstreeks gemanipuleerd, voorgelogen en opgelicht worden door malafide actoren uit binnen- en buitenland. Is het nog mogelijk of feit van fictie te onderscheiden? Hoe doe je dat precies? En welke rol speelt de opkomst van artificiële intelligentie, waarmee teksten, geluid en beelden gecreëerd kunnen worden die nauwelijks van de werkelijkheid te onderscheiden vallen? Deze lezing neemt je mee in de theorie en de praktijk van deze uitdagingen voor een journalist-factchecker.

    2. Een tegenkijk op de oorlog Oekraïne-Rusland. Een nuchtere analyse - Tom Sauer
      De deelnemers ook door een andere bril naar het conflict laten kijken, met name het vredesnarratief, dat in tegenstelling tot het oorlogsnarratief weinig kansen krijgt in de mainstream media.
      We gaan na waarom Poetin gedaan heeft wat hij gedaan heeft. De meest plausibele verklaring heeft te maken met een gevoel van onveiligheid in Rusland, meer bepaald door de NAVO uitbreidingsrondes, en meer bepaald de beslissing in 2008 om ook Oekraïne uit de Russische orbit en in de Westerse invloedssfeer te brengen door de belofte van NAVO lidmaatschap aan te bieden. We staan ook stil bij de periode 2013-2014 toen het de EU was die Oekraïne bij het Westen wou brengen. Rusland heeft zich daar altijd tegen verzet. Toch heeft het Westen doorgezet, met alle negatieve gevolgen vandien. Deze analyse heeft gevolgen voor de aanpak om het conflict op te lossen. Jammer genoeg zal Oekraïne ook toegevingen moeten doen. De minst slechte oplossing is Oekraïne geen lid te maken van de NAVO, maar wel veiligheidsgaranties te geven. 

    3. Spelen met het Verleden? Hoe (digitale) games gebruikt kunnen worden om historische leerprocessen te bevorderen - Pieter van den Heede
      In deze sessie gaan we inhoudelijk in op wat de globale sterktes en zwaktes zijn van het gebruik van games tijdens de geschiedenisles. Dit illustreren we aan de hand van enkele voorbeelden. Vervolgens ga ik ook in op de randvoorwaarden voor het gebruik van games tijdens de les..
      De deelnemers krijgen voorbeelden van games voor het onderwijs aangereikt en hebben inzicht in de voorwaarden voor een goede inbedding van games in het onderwijs.

    4. Van voetbal tot Hamas: waarom geschiedenis er toe doet - Bruno De Wever
      Als geschiedenisleraars zijn we overtuigd dat ons vak nut heeft voor het leven zelf. Kennis van het verleden heeft immers bestaansverheldering te bieden. Maar dat klinkt niet altijd even overtuigend in de oren van een klas balorige pubers die van mening zijn dat het verleden dood en begraven is en geen relevantie heeft voor wat hen bezighoudt. Hoe overbruggen we die kloof? Toverformules zijn er niet en ook ik haal ze niet uit mijn hoge hoed. Ik hoop wel met enkele ideeën een dialoog op gang te brengen die mogelijk tot een haalbare strategie leidt.

    Edities

    Code Sessies Status
    I24-095-A
    donderdag 16 november 2023
    9.00u tot 16.30u
    KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
    Etienne Sabbelaan 53
    8500 KORTRIJK, België
    niet mogelijk

    Inschrijven

    niet mogelijk

     

    Praktische info

    Docent

      Diverse docenten

    Aantal edities

    1

    Prijs

    € 119,00

    inclusief broodjeslunch en soep

    Type nascholing

    Individu

    Leerformat

    Classic

    Onderwijsniveau

    • Gewoon Secundair Onderwijs
    •    Tweede graad
    •    Derde graad

    Doelgroep

    • Leraren en docenten

     

    Maximum aantal deelnemers

    200

    Code

    I24-095