Meer leesplezier op school
Eenvoudige handvatten met maximale impact

Doelstellingen

Het leesplezier bij leerlingen opstarten en vergroten.

Inhoud

Graag lezen is een basisvoorwaarde om goed te kunnen lezen. Hoe zorg je ervoor dat jouw leerlingen volop met plezier lezen?

Via activerende werkvormen (die je zelf ook in de klas kan gebruiken voor boekpromotie) maak je kennis met een recent, kwalitatief en gevarieerd aanbod aan boeken. Je leert welke verwerkingsactiviteiten niet alleen motiverend, maar ook zinvol zijn. Daarnaast krijg je tips en tricks voor een goede bibliotheekinrichting, voor het samenstellen en indelen van leesgroepjes, voor de samenwerking met externe partners en ouders. Ten slotte leer je hoe je een focus op leesplezier ingepland krijgt in een reeds overvol lessenrooster.

De tips en tricks uit deze vorming kan je als leerkracht gemakkelijk binnen je klascontext gebruiken, maar je kan ze ook gebruiken om op schoolniveau aan leesbeleid en leesplezier te werken.

Methodiek
  • Stap-voor-stap aanreiken van de pijlers;
  • Coöperatieve werkvormen voor kennismaking met recent, divers en kwalitatief boekenaanbod en motiverende werkvormen;
  • Selectie-oefening uit een recent aanbod van hedendaagse kinderliteratuur;
  • Reflectie-oefening voor het klas- en schoolbeleid.
Beginsituatie

/

Inschrijven

 

Praktische info

Docent

    Elly Simoens

Prijs per sessie

  • € 550,00 voor 1 sessie

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Lager Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader
  • Beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T21-199