De vraag naar meer financiële geletterdheid in het onderwijs dook de laatste jaren geregeld op. De integratie van eindtermen rond financiële geletterdheid in het onderwijs is ook volop bezig: vandaag moeten alle leerlingen een basis economische en financiële vaardigheden aanleren op school. Dit is immers een noodzakelijke vaardigheid in onze moderne maatschappij.
Het referentiekader ‘Financieel-economische competenties’ zet daarom sterk in op financiële en economische zelfredzaamheid en focust hierbij op de praktische kennis die nodig is in het volwassen leven. Leerlingen moeten leren inzicht ontwikkelen in consumptiegedrag, inkomensverwerving en financiële producten om budgettaire gevolgen op korte en lange termijn in te schatten. Zaken die in het onderwijs aan bod moeten komen zijn o.a. consumeren, betalen, doordachte budgettaire keuzes maken, begrippen zoals lenen, sparen, rente en schuld, het belang van persoonlijke administratie, verzekeren, belastingen, sociale zekerheid…
Deze workshop (2 uur) speelt in op deze nood aan financiële geletterdheid. Ze geeft een concrete invulling aan de financiële competenties die jongeren nodig hebben. De workshop kan bovendien in samenspraak met de aanvragende school flexibel aangepast worden aan de noden en het niveau van de leerlingen.
Interactief onderwijsleergesprek met online bevragingstools.
Team
Classic
25
T24-187