Meertaligheid en de impact hiervan op rekenen
Hoe begeleid je de anderstalige nieuwkomers en meertalige kinderen binnen het domein van het rekenen?

Nieuw dit schooljaar

Afgelopen

Doelstellingen

Na het volgen van deze nascholing:

  • begrijp je de impact van een andere taal en cultuur op het rekenen;
  • heb je concrete handvatten om deze impact te minimaliseren;
  • weet je hoe je de rekenontwikkeling minder afhankelijk van taal kan maken;
  • heb je zicht op de tools die al bestaan.
Inhoud

Hoe begeleid je de anderstalige nieuwkomers en meertalige kinderen binnen het domein van het rekenen. De studiedag richt zich op het werken met kleine groepen en geeft tips voor klasdifferentiatie. 

Beeld je in … je leefde negen jaar in barre omstandigheden en plots katapulteert het leven je in een ander land, met een andere taal, met totaal andere gewoontes. Natuurlijk zijn er lieve mensen en is het leuk om met andere kinderen te ravotten maar tegelijkertijd is het zo ontzettend verwarrend dat niets meer is zoals het was.

Wij weten dat deze kinderen heel erg gebaat zijn met een warm, degelijk, constructief onderwijs. Maar als leerkracht heb je maar twee handen en mogelijks één vertaaltool. Hoe in godsnaam pak je dat aan …  

Vandaag wil ik dit specifiek voor het leerdomein rekenen samen met jullie bekijken. We doen dit op niveau van de lageren school vanuit 4 invalshoeken:

  1. Invalshoek taal: welke impact heeft de moedertaal op de mogelijkheden om onze rekentaal op te nemen. Als je bijvoorbeeld in je eigen taal geen dubbele medeklinkers hebt, hoe krijg je dan nog ‘twintig’ uitgesproken … Een zelfde probleem stelt zich met het vormen van woorden en zinnen, zowel begrijpend als expressief.
  2. Invalshoek rekenen: welke moeilijkheden kunnen we op het gebied van rekentaal, procedures, specifieke naamgeving verwachten. En als je in de hoeveelheid rekentopics moet snoeiend, welke lijnen bouw je dan wel op en waar kan je wat tijd winnen …
  3. Invalshoek thuiscultuur: ook dat aspect speelt een rol, welke procedures bij rekenen zijn er al opgebouwd, hoe wordt over ‘leren’ gedacht …
  4. En tot slot bekijken we ook wat er al bestaat, welk warm water moeten we niet meer uitvinden.  

Methodiek

Een powerpoint bewaakt de structuur tijdens de studiedag maar de informatie over de achtergronden wordt afgewisseld met praktijkoefeningen en discussie momenten. Er is veel ruimte voor input van de deelnemers. 

Beginsituatie

Ervaring met meertalige lagere schoolkinderen binnen een onderwijssetting is een meerwaarde maar geen noodzaak. 

Edities

Code Sessies Status
I24-044-A
vrijdag 23 februari 2024
9.00u tot 12.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
vrijdag 23 februari 2024
13.00u tot 16.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
niet mogelijk

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Docent

    Hilde Heuninck

Aantal edities

1

Prijs

€ 130,00

incl. broodjeslunch

Type nascholing

Individu

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  •    Gewoon Basisonderwijs
  •       Lager Onderwijs
  •          Eerste graad
  •          Tweede graad
  •          Derde graad
  •    Buitengewoon Basisonderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Middenkader en beleidsondersteuners
  • CLB-medewerkers

 

Maximum aantal deelnemers

32

Code

I24-044