Inclusief onderwijs haalbaar maken: de praktijk
Strategieën uit de praktijk

Nieuw dit schooljaar

Afgelast

Doelstellingen

Na deze vorming:

  • kijk je op een inclusievere manier naar de leerlingen waarmee je werkt;
  • ken je meer praktische strategieën om inclusiever én voor jezelf haalbaar les te geven.
Inhoud

Inclusief onderwijs: een mooie gedachte, maar niet altijd even simpel in de praktijk. Je leerlingen hebben uiteenlopende labeltjes (ADD, ADHD, ASS, allerlei dys- en hyper-, …), verschillende achtergronden, thuissituaties, IQ’s, talenten, ... Jij wordt verwacht daar als leerkracht of zoco allemaal rekening mee te houden (slik). Ook diep vanbinnen wil jij zo goed mogelijk doen voor elk van hen. Alleen heb je maar twee handen, 24 uur in een dag en een eindige energietank …

Hoe bied je in een diverse context zo goed mogelijk onderwijs voor elk van je leerlingen, met respect voor je eigen grenzen en draagkracht? Dat is de kernvraag van deze sessie. Daarbij hebben we niet enkel oog voor het omgaan met ‘bijzondere’ leerlingen, maar evengoed voor de ‘gemiddelde’, soms wat onzichtbare leerlingen.

Methodiek

Geen theoretische uiteenzetting, wel verhalen en strategieën recht uit de praktijk. We zoeken uit wat voor jou, in jouw klas of jouw school kan werken. Er is evenveel aandacht voor kleuter- als lager onderwijs.

Beginsituatie

/

Edities

Code Sessies Status
I24-012-A Afgelast
woensdag 24 april 2024
14.00u tot 17.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
niet mogelijk

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Docent

    Steffie De Baerdemaeker

Aantal edities

0

Prijs

€ 68,00

Type nascholing

Individu

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  •    Gewoon Basisonderwijs
  •       Kleuteronderwijs
  •          Peuter en eerste kleuter
  •          Tweede kleuter
  •          Derde kleuter
  •       Lager Onderwijs
  •          Eerste graad
  •          Tweede graad
  •          Derde graad
  •    Buitengewoon Basisonderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

I24-012