Ik heb het moeilijk met moeilijk gedrag. M-cirkel: een cyclisch proces

Nieuw dit schooljaar

Doelstellingen

Via de ‘M-cirkel’ leren we oplossings- en handelingsgericht kijken naar leerlingen met gedragsproblemen. Vanuit de realiteit en de noden van de leerling komen tot ondersteuningsbehoeften van de leraar en dit volgens de items van het HGW.

Inhoud

De ‘M' in de M-cirkel verwijst naar de ‘M’ van maatregelen, ‘een’ methodiek om met een casus aan de slag te gaan.

De M-cirkel kan helpen om oplossingsgericht en handelingsgericht te kijken naar leerlingen. De M-cirkel groeide stap voor stap vanuit de praktijk. We vertrekken vanuit de realiteit die het leren en participeren van leerlingen in de weg staan. Verder gaan we op zoek naar wat leerlingen nodig hebben om bepaalde doelen te bereiken, maar ook wat de leraar nodig heeft om met deze leerling verder te kunnen. De M-cirkel biedt leraren een handvat bij deze zoektocht en bij het vinden van redelijke aanpassingen. Het is een niet-lineair proces van denken, dialogeren en doen vanuit de noden van leerlingen en de ondersteuningsbehoeften van leraren. Laat je inspireren door de M-cirkel en doe het vooral niet alleen!

Methodiek
  • Deze workshop is interactief opgebouwd en vraagt inbreng van de deelnemers.
  • We gaan concreet aan de slag met casussen aangebracht  door de deelnemers.

Inschrijven

 

Praktische info

Docent

    Annick Dheedens

Prijs per sessie

  • € 550,00 voor 1 sessie

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  • Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T21-206