Voorlezen is altijd en overal een feest!

Nieuw dit schooljaar

Doelstellingen
Inzichten verwerven in verschillende manieren van voorlezen.
Tools aanreiken om doelgericht voor te lezen.
Kennis verwerven i.v.m. verschillende luisterstrategieën.

Inhoud

Voorlezen zorgt voor zeer veel positieve effecten in de algemene taalontwikkeling waaronder woordenschatuitbreiding, beter taalbegrip, stimulatie concentratievermogen en geheugen. Daarnaast spelen boeken een belangrijke rol in de socio-emotionele ontwikkeling. Boeken geven kinderen inzichten in de vaak – complexe – (leef)wereld. Kinderen ontwikkelen hierbij hun empathisch vermogen en versterken hun relationele vaardigheden.

Door vaak voor te lezen, prikkel je eveneens de fantasie van een kind. 

Er zijn verschillende manieren van voorlezen die je in de kleuterklas kan toepassen: ‘interactief voorlezen’, ‘hardop denkend voorlezen’, ‘herhaald voorlezen’, …

Tijdens de workshop gaan we met deze diverse werkvormen concreet aan de slag en wordt er aangetoond hoe je dit dagdagelijks in de eigen klaspraktijk kan toepassen en variëren. 

Daarnaast ontdekken we samen: 

  •     hoe we kunnen zorgen voor diversiteit in de boekenhoek
  •     achterhalen we de meerwaarde van boeken in alle hoeken van de kleuterklas
  •     een gevarieerd lees- en luisteraanbod met voldoende aandacht voor fictie én non-fictie.
Methodiek

Interactieve workshop waarbij concrete handvaten worden aangereikt om achteraf onmiddellijk in de klas mee aan de slag te gaan. 

Inschrijven

 

Praktische info

Prijs per sessie

  • € 675,00 voor 1 sessie

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Gewoon Basisonderwijs
  •    Kleuteronderwijs
  •       Peuter en eerste kleuter
  •       Tweede kleuter
  •       Derde kleuter

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Administratief ondersteunend personeel
  • Directeurs en adjunct-directeurs

 

Maximum aantal deelnemers

20

Code

T25-087