Dag van de aanvangsbegeleiding
Hoe houden we de zij-instromers aan boord?

Afgelopen

Inhoud

Ruim een kwart van de zij-instromers verlaat het onderwijs na één jaar. In tijden van een groot lerarentekort moeten we er alles aan doen om deze leraren aan boord te houden.
Graag willen we tijdens de Dag van de aanvangsbegeleiding focussen op de zij-instromers. Hoe kunnen we hen nog beter ondersteunen?

De timing zal er als volgt uitzien:

13.00 u:               Onthaal

13.30 u:               Keynote 'Het integratieproces van zij-instromers in de school als nieuwe werkcontext: Een huwelijk zonder wittebroodsweken'  – mevr. Isabel Raemdonck (UC Louvain)

14.30 u:               Workshops en praktijkgetuigenissen

16.30 u:               Einde

De Dag van de aanvangsbegeleiding zal plaatsvinden op woensdag 31 januari 2024 in Vives campus Kortrijk (Onderwijsgebouw).

Plenumreferaten

Doelgroep
  • Mentoren uit het basisonderwijs en secundair onderwijs
  • Directies
  • Alle geïnteresseerden
Inhoud

Meer info volgt binnenkort.

Beurten
  • A: 13:30 tot 14:30
Docenten
  • Isabel Raemdonck

Werkwinkels

Doelgroep
  • Mentoren uit het basisonderwijs en secundair onderwijs
  • Directies
  • Alle geïnteresseerden
Inhoud

Meer info volgt binnenkort.

Beurten
  • B: 14:30 tot 16:30
Docenten
  • Isabel Raemdonck
Doelgroep
  • Mentoren uit het basisonderwijs en secundair onderwijs
  • Directies
  • Alle geïnteresseerden
Inhoud

Je kunt dit webinar ter plaatse volgen in een leslokaal (via projectie).

Over de docent:
Mijn proefschrift over startende zij-instromers in het mbo is 13 oktober 2023 afgerond met de verdediging op de Open Universiteit. Thema: van Boeien naar Binden. Na jaren als onderwijskundig adviseur te hebben gewerkt in hbo en mbo ben ik nu aan de slag als freelance onderwijskundig adviseur. Op basis van ervaring en interesse zijn thema's vooral gericht op professionalisering, curriculumontwikkeling en praktijkgericht onderzoek. In het verlengde van mijn promotieonderzoek ben ik bezig met het begeleiden van startende docenten (in het beroepsonderwijs) en beleidsontwikkeling in het kader van inductietrajecten voor docenten.

Beurten
  • B: 14:30 tot 16:30
Docenten
  • Michel Jehee
Doelgroep
  • Mentoren
  • Directies
  • Alle geïnteresseerden
Doelstelling
  • Tips geven voor een nog betere begeleiding van de startende leraren;
  • Scholengroep Stroom: info geven hoe de gecentraliseerde aanvangsbegeleiding te werk gaat binnen de scholengroep. Praktische werking, ervaringen, voor- en nadelen , … toelichten. 
Inhoud
  • Praktijkgetuigenissen uit het secundair onderwijs (starters Nick Simons en Angela Van Den Dorpe - Guldensporencollege Kaai 3, Kortrijk) (60')
  • Praktijkgetuigenis 'Mee met Stroom' (Alan Vandeputte, scholengroep Stroom) (60')


Parcours van starter Nick Simons:

Afgestudeerd in 1994 als master in de wetenschappen, specialisatie industriële chemie met als eindwerk gaschromatografische analyse van chloor-fluor-koolwaterstoffen.

Na mijn studies ben ik beginnen werken bij de bank waar ik een mooie carrière opgebouwd heb van 25 jaar waarvan 8 jaar als accountmanager voor grote ondernemingen gespecialiseerd in kredietverlening. Vervolgens heb ik een jaar bij Vandelanotte accountancy gewerkt als business developper voor grote ondernemingen. Daarna heb ik als consultant de due diligence begeleid van een overname van een autogarage met bijkomend merk om vervolgens les te gaan geven. 

Dit laatste heeft me zodanig bekoord dat ik prompt in avondonderwijs mijn lerarendiploma heb behaald. Dit schooljaar ben ik gestart in de derde graad waar ik binnen het vakgebied economie het gedeelte financieel beleid voor mijn rekening neem. Ik begeleid er ook enkele stagiairs om op die manier toch ietwat voeling te behouden met de ondernemerswereld. Mijn doel is een tweede carrière uit te bouwen in het onderwijs.

Parcours van starter Angela Van Den Dorpe:

Afgestudeerd in 2005 als toen nog licentiaat vertaler met specialisatie tolk, nu master in de toegepaste taalkunde. Mijn talen zijn Nederlands, Engels, Italiaans en Deens. Ik stapte direct in het werkveld als medewerker commerciële binnendienst op team Italië in TVH Waregem. Ondertussen volgde ik de SLO in CVO Moeskroen dat nu CVO Oudenaarde is. In 2007 haalde ik ook dit getuigschrift. 

Na heel veel ervaring als medewerker commerciële binnendienst in enkele bedrijven, wilde ik wel eens iets anders. Toen stapte ik in het outsourcing verhaal. Onder vast contract bij Secretary Plus deed ik verdere ervaring op in commerciële binnendiensten, maar ook als management assistant en als medewerker logistiek planner. Toen ik op een van die projecten kon blijven, heb ik 8 jaar bij Boss paints gewerkt (jawel, als commerciële binnendienstmedewerker). Na 8 jaar was ik klaar voor een nieuwe uitdaging. Binnen Boss konden ze mij niet echt iets aanbieden, dus stapte ik weer naar Bright Plus (naamsverandering, maar zelfde bedrijf en zelfde werking als Secretary Plus). Hier werkte ik dan nog op één project vooraleer ik EINDELIJK de sprong naar het onderwijs durfde/kon nemen. Durfde omdat ik een fulltime langdurige opdracht kon vullen en kon omdat het financieel ook paste.

Sinds 9 januari 2023 sta ik dus fulltime in het onderwijs en ik heb me nog geen seconde de sprong beklaagd. Ik sta heel graag voor de klas.


Praktijkgetuigenis 'Mee met Stroom'

De visie van gecentraliseerde aanvangsbegeleiding binnen onze scholengroep

Van idee om aanvangsbegeleiding centraal te organiseren tot de praktische organisatie ervan.

Welke zijn de beperkingen en welke zijn de voordelen ervan?

Hoe ziet een aanvangsbegeleidingstraject eruit? Wat wordt van de starter verwacht en wat mag die verwachten?

Hoe versterken we continu de werking van de aanvangsbegeleiding die we aanbieden en wat zeggen onze stakeholders hierover?

We proberen op al deze vragen een antwoord te geven.


Methodiek
Presentatie en Q&A
Beginsituatie
/
Beurten
  • B: 14:30 tot 16:30
Docenten
  • Nick Simons
  • Angela Vandendorpe
  • Alan Vandeputte
Doelgroep
  • Mentoren
  • Leraren basisonderwijs
  • Directies, middenkader en beleidsondersteuners
Doelstelling
  • Tips geven voor een nog betere begeleiding van de startende leraren;
  • Scholengroep Stroom: info geven hoe de gecentraliseerde aanvangsbegeleiding te werk gaat binnen de scholengroep. Praktische werking, ervaringen, voor- en nadelen , … toelichten. 
Inhoud
  • Inleidend woordje: dhr. Matthias Lefebvre (toelichting LIO-concept vanuit Vives) (10')
  • Praktijkgetuigenis uit het kleuteronderwijs (starter Ann Van Den Heede en mentor Fien Callens - BS De Driesprong, Deerlijk) (20')
  • Praktijkgetuigenis 'Mee met Stroom' (Sylvie Verschoote, scholengroep Stroom) (60')


Praktijkgetuigenis 'Mee met Stroom'
De visie van gecentraliseerde aanvangsbegeleiding binnen onze scholengroep


Van idee om aanvangsbegeleiding centraal te organiseren tot de praktische organisatie ervan.

Welke zijn de beperkingen en welke zijn de voordelen ervan?

Hoe ziet een aanvangsbegeleidingstraject eruit? Wat wordt van de starter verwacht en wat mag die verwachten?

Hoe versterken we continu de werking van de aanvangsbegeleiding die we aanbieden en wat zeggen onze stakeholders hierover?

We proberen op al deze vragen een antwoord te geven.


Methodiek
Presentatie en Q&A
Beginsituatie
/
Beurten
  • B: 14:30 tot 16:30
Docenten
  • Ann Van Den Heede
  • Sylvie Verschoote

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Datum

  • woensdag 31 januari 2024
van 13:30u tot 16:30u

Locatie

KH VIVES Campus Kortrijk
Doorniksesteenweg 145
8500 Kortrijk, België

Prijs

€ 65,00

Type nascholing

Dag van

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  • Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Mentoren

 

Maximum aantal deelnemers

75

Code

D24-019