bLIJF! ... meer in je lijf
Naar meer aanwezigheid, veiligheid en stabiliteit in jezelf als houvast in uitdagende tijden

Nieuw dit schooljaar

Doelstellingen

Beschikken over een toolbox aan eenvoudige, makkelijk toe te passen oefeningen om je lichaamsbewustzijn te versterken en zo meer houvast en fundament te ervaren en makkelijker mee te bewegen in tijden van verandering.

Inhoud

Zowel het lesonderwerp als het didactisch materiaal van dit leerlabo is – je raadt het al – ons eigen lichaam.

Wat we ook doen, voelen, denken, ervaren, … het gebeurt altijd met en vanuit ons lichaam.

De intelligentie van ons lijf en de concrete ervaring in het moment zijn vertrekpunt en leidraad van deze vorming. We gaan aan de slag met onze drie belangrijkste werkinstrumenten: lichaam, aandacht en ademhaling. 

Aan de hand van gevarieerde oefeningen verkennen we als nieuwsgierige (zelf)onderzoekers mogelijke toegangswegen naar meer aanwezigheid in ons lijf.  Waar nodig en interessant koppelen we onze concrete ervaringen tijdens het oefenen aan inzichten uit de Neurowetenschappen, Hartcoherentiemethode, Mindfulness Based Cognitive Therapy, …

In de loop van de vorming bouwen we onze theoretische kennis over de werking van het lichaam op aan de hand van onze eigen concrete ervaringen met de oefeningen. Aan den lijve ondervinden we welke mogelijke helende en steunende effecten meer lichaamsbewustzijn kan hebben. Geen overbodige luxe in woelige tijden voor onszelf en de kinderen/jongeren die we begeleiden.

Het accent ligt dus niet zozeer op het aanleren van een stappenplan of methodiek maar veeleer op het uitzoeken en ondervinden van wat wel en niet werkt om meer veilig aanwezig te zijn in en bij onszelf. De oefeningen (uit Yoga, Mindfulness, Hartcoherentie, Polyvagaal theorie en andere) zijn eenvoudig en toegankelijk voor iedereen. Waar nodig passen we de oefeningen aan.

Eens vertrouwd met de oefeningen, zoeken we naar manieren om deze ook in onze eigen klas- of schoolwerking op een passende manier te integreren.


Dit is een vorming van anderhalve dag: 1 volledige dag (broodjeslunch inbegrepen) en 1 halve dag. Tussentijds kan je vrijblijvend deelnemen aan een online ondersteuningsmoment.

Graag meebrengen: matje, kussen, dekentje, aangepaste/makkelijke kledij, schrijfgerief
Methodiek
  • Ervaringsgericht en interactief.  Vanuit concrete ondervinding theoretische kennis opbouwen en aftoetsen.  
  • Na de eerste sessie ga je thuis aan de slag met – naar keuze – één of meerdere oefeningen.
  • Tussentijds kan je vrijblijvend deelnemen aan een online ondersteunings-, deel- en aanmoedigingsmoment.
  • In de tweede sessie verdiepen we de oefeningen en stellen onze eigen toolbox van oefeningen samen om ook met de leerlingen te exploreren.
Beginsituatie

Voorkennis en ervaring zijn niet nodig. Wel een bereidheid om je eigen (fysieke) innerlijke wereld te verkennen. De oefeningen worden steeds op een uitnodigende, niet dwingende manier aangeboden. Niet zozeer de inhoud van onze ervaring is belangrijk maar wel het oefenen zelf en het bewustzijn dat we kunnen brengen.

Edities

Code Sessies Status
I25-054-A
woensdag 15 januari 2025
9.00u tot 12.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
woensdag 15 januari 2025
13.00u tot 16.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
maandag 27 januari 2025
19.30u tot 21.00u
Webinar
Online websessie 0
Online websessie, België
woensdag 12 februari 2025
13.30u tot 16.30u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
inschrijven

Inschrijven

inschrijven

 

Praktische info

Docent

    Alexandra Cordonni

Aantal edities

1

Prijs

€ 199,00

Type nascholing

Individu

Leerformat

Leerlabo

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  • Secundair Onderwijs
  • Hoger Onderwijs
  • Deeltijds Kunstonderwijs
  • Volwassenenonderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Leerlingenbegeleiders
  • Opvoeders
  • Zorgcoördinatoren
  • Mentoren
  • ICT-coördinatoren
  • Paramedische medewerkers
  • Administratief ondersteunend personeel
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners
  • Studenten en leerlingen
  • Ouders
  • Alle geïnteresseerden
  • Ondersteuningsnetwerk
  • CLB-medewerkers

 

Maximum aantal deelnemers

16

Code

I25-054