Inhoud
Dag 1 - voormiddag:
- Psychologische en fysieke ontwikkeling van het kind en zijn leefwereld
- Concrete vertaling naar: wat kan een kind (niet), wat vindt een kind (meestal) leuk in de verschillende stadia van zijn ontwikkeling
- Wat zijn de mogelijkheden van / kansen tot zelfstandigheid, zelfredzaamheid en sociale vaardigheden
- Wat zijn de principes van geslaagde animatie en improvisatie
- Aandachtspunten voor brede diversiteit: leeftijd, interesse, ontwikkelingsritme, culturele achtergrond, (zorg)behoefte...
- Inleiding op speelplaatsmanagement
Dag 1 - namiddag
- Kennismakingsoefeningen en training in animatietechnieken met bijzondere aandacht voor brede diversiteit en veiligheid in de volledige leergroep en in kleinere subgroepen
- Uitwisseling van ervaringen, geslaagde modellen en tips
Dag 2 - voormiddag
- Vervolg principes van speelplaatsmanagement zoals toezicht houden en het ontwerpen van activiteiten met het oog op sociale vaardigheden en ook afspraken, incidentenbehandeling ...
- Omgaan met uitdagend (storend) gedrag zowel wat betreft preventie, reactie als nazorg ; omgaan met verbale en non-verbale conflicten voor, tijdens en na de lestijden om de animatiemomenten alle kansen te bieden
- Gedachtewisseling over positieve en negatieve effecten van sanctioneren versus begeleiden tijdens de opvangmomenten
Dag 2 - namiddag
- Ontwerpen en uitproberen van animatie-initiatieven voor verschillende leeftijden, ritmes en behoeftes
- Onderlinge observatie en feedback
- Oefeningen op aanpassing aan feedback en op flexibiliteit
- Enkele simulaties van / oefeningen op situaties van uitdagend gedrag
- Leereffecten uitwisselen en plannen maken
Deze vorming kan, indien gewenst, ook online georganiseerd worden.
Methodiek
Interactieve uiteenzetting, oefenen en uitproberen, veel ruimte voor vragen en voorstellen, discussie …